Vervanging kraan

EddyDeWallyvis
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vervanging kraan

#1 , 13 jun 2024 17:18

Beste

Probleem is als volgt:

De doucheslang van mijn bad/douche is kapot. Dat ik deze moet betalen is voor mij geen probleem.
Echter, het type aansluiting van de doucheslang aan de mengkraan is een niet zo gebruikelijke(kraan heeft een binnendraad voor de doucheslang terwijl elke doucheslang die ik vind ook een binnendraad heeft). De enige doucheslangen met dit type aansluiting zijn heel kort(max. 150cm en ben zelf 186cm) en hebben de naam keukendoucheslangen. Elke doucheslang in bv. Hubo of Gamma zijn 200cm lang maar hebben dus een andere aansluiting. Verhuurder claimt dat ik ook de kost van de kraan op mij moet nemen indien ik een doucheslang wil die lang genoeg is voor mij. Klopt dit?

Alvast bedankt.

Luc6580

#2 , 13 jun 2024 17:59

De kraan bevindt zich toch niet op vloerniveau?
Ik ben 1,84m en met een doucheslang van 150 cm, kraan op ongeveer 1m.
Dat is toch prima?
Dan kun je tot aan het plafond (250cm).

lukasi

#3 , 13 jun 2024 18:18

Niet naar hubo of gamma gaan maar naar de sanitairhandel ( desco, marcke ...

Reclame

EddyDeWallyvis
Topic Starter

#4 , 13 jun 2024 18:27

De kraan bevindt zich toch niet op vloerniveau?
Ik ben 1,84m en met een doucheslang van 150 cm, kraan op ongeveer 1m.
Dat is toch prima?
Dan kun je tot aan het plafond (250cm).
Kraan hangt hier op 50cm hoogte. Neem dan ook nog de bochten die de slang maakt aan zowel de kraan en de douchekop en 150cm is dan echt niet voldoende als je bijna 190cm meet. De huidige, kapotte slang is 180cm(deze kreeg ik ook maar 5cm hoger dan mezelf) en omwille van de strakheid aan de bochten, is deze dan ook kapot gegaan.

EddyDeWallyvis
Topic Starter

#5 , 13 jun 2024 18:30

Niet naar hubo of gamma gaan maar naar de sanitairhandel ( desco, marcke ...
Heb me online al kapot gezocht naar een adequate slang maar is gewoon niet te vinden. Het probleem is de aansluiting van de slang op de kraan. Kan zelfs geen badmengkraan vinden die dit type aansluiting gebruikt. Elke kraan heeft een buitendraad, geen binnendraad.

pouly

#6 , 13 jun 2024 19:11

Heb een paar weken geleden quasi hetzelfde probleem gehad bij mijn moeder. Kwam ook tot de vaststelling dat de kraan binnendraad had en de doucheslag buitendraad. Bij nader toezien bleek dat ik bij de demontage van de oude doucheslag gewoon het tussenstukje uit de kraan had gedraaid. Dat zat vast aan de doucheslag. Met 2 tangen gewoon gedemonteerd en terug in de kraan gedraaid en het probleem was opgelost. Is hier vermoedelijk hetzelfde.

mava105

#7 , 13 jun 2024 19:59

In een DHZ zaak worden enkel de meest courante zaken verkocht. Ga naar een vakhandel zoals Fack, Vanmarcke.
Je hebt tussenstukken voor alle mogelijke verbindingen.

CityBird

#8 , 13 jun 2024 20:33

Echter, het type aansluiting van de doucheslang aan de mengkraan is een niet zo gebruikelijke(kraan heeft een binnendraad voor de doucheslang terwijl elke doucheslang die ik vind ook een binnendraad heeft).
Waarom kan je daar geen chroom nippel indraaien?

Hier

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#9 , 13 jun 2024 22:16

In een DHZ zaak worden enkel de meest courante zaken verkocht. Ga naar een vakhandel zoals Fack, Vanmarcke.
Je hebt tussenstukken voor alle mogelijke verbindingen.
En neem de slang mee ...

EddyDeWallyvis
Topic Starter

#10 , 13 jun 2024 23:10

Echter, het type aansluiting van de doucheslang aan de mengkraan is een niet zo gebruikelijke(kraan heeft een binnendraad voor de doucheslang terwijl elke doucheslang die ik vind ook een binnendraad heeft).
Waarom kan je daar geen chroom nippel indraaien?

Hier
Is een nippel 1/2 duim aan beide kanten. Binnendraad van kraan is 3/4 duim en de slang van 200cm is 1/2 duim.
Probleem met deze verloopstukken is de lange schroefdraad. De binnendraad op de kraan om de slang aan te sluiten is heel kort. 2x draaien en hij zit erop. in de slang moet ook een soort van ventiel geplaatst worden om de druk te verhogen. Waarschijnlijk om de druk hoog genoeg te krijgen zodat de kraan in douchestand blijft staan. Denk dat er een lek gaat ter hoogte van de nippel omdat ie er niet diep genoeg kan worden ingedraaid.

Terug naar “Huren”