Verdeelrecht onroerend goed bij erfenis

jonjonjon
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verdeelrecht onroerend goed bij erfenis

#1 , 11 jun 2024 18:07

We zijn met 3 erfgenamen met de volgende situatie. Er moet een onroerend goed met een normale verkoopwaarde van 300.000 uit de erfenis verdeeld worden (ieder van ons is door de erfenis voor 1/3de naakte eigenaar). Eén van ons neemt het onroerend goed over, de 2 anderen worden door de overnemer uitgekocht en krijgen dan elk 100.000 euro. Dit lijkt een eerlijke verdeling: ieder is er netto 100.000 euro beter van geworden.

De overnemer van het onroerend goed moet, naast notaris- en aktekosten, ook nog eens 2,5% verdeelrecht betalen op de verkoopwaarde van het goed, dat wordt dan 7.500 euro. Er werd mij door een notaris verteld dat het gebruikelijk is dat de akte en notariskosten gedeeld worden onder alle erfgenamen en dat de overnemer het verdeelrecht zelf moet ophoesten. Het resultaat is dan toch dat het netto erfdeel van de overnemer 92.500 euro wordt. Dat lijkt mij dan toch geen eerlijke verdeling.

Is er iemand die een gelijkaardige situatie heeft meegemaakt? Dan graag uw opinie.

Milo72

#2 , 12 jun 2024 10:39

Mijns inziens is het logisch dat degene die het onroerend goed wil kopen - of dat nu een erfgenaam is of niet - de kosten (notaris- en aktekosten, en ook registratierechten) betaalt.

Het erfdeel is voor elk 100.000.
Dat 1 erfgenaam het deel van de andere wil overkopen, en dat daar kosten aan verbonden zijn, is eigen aan die keuze, en heeft geen invloed op zijn erfdeel.
(Verdeelrechten zijn een soort registratierechten).
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

jonjonjon
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jun 2024 11:31

Bedankt Milo.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”