glazen deur

Thomas Morus
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

glazen deur

#1 , 08 jun 2024 21:05

Ik heb een glazen deur in mijn appartement halverwege een gang. Deze deur reikt van plafond tot vloer en van muur tot muur.
Sedert enige tijd klemt deze glazen deur tussen plafond en vloer en kan daardoor niet meer gebruikt worden. Oorzaak is het minimale "zetten" van de vloerplaat tussen mijn appartement en het bovenliggende appartement. Ingevolge de soort van het gebruikte glas kan de deur niet ingekort worden. Ze zou vervangen moeten worden door een iets kleinere deur. De tienjarige waarborg is voorbij.

Ik vraag me af of dit kan beschouwd kan worden als gevolgschade van een gebrek van de gemene delen, waardoor de VME zou moet tussenkomen in de kosten van een nieuwe deur.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

KJ86

#2 , 08 jun 2024 22:15

De fout is gemaakt in de voorlopige oplevering van het privatieve gedeelte. Dergelijke deuren moeten met een redelijk speling geplaatst worden. Ik dacht ergens tussen 5 en 10 mm. Best eens nakijken bij de fabrikant. Ik geloof nooit dat een vloerplaat zoveel kan doorbuigen tussen twee muren in een gang. Het komt er op neer dat ze initieel te nipt geplaatst is.

Is het niet goedkoper om het plafond af te kappen en dunner te bepleisteren?
Je kapt gewoon lokaal het plafond boven de deur weg. Twee stopprofielen plaatsen en dan dunner bezetten (van een 1cm naar 5mm) boven de deur. Ik denk niet dat je zoiets als onesthetisch gaat ervaren.

Thomas Morus
Topic Starter

#3 , 08 jun 2024 23:46

De fout is gemaakt in de voorlopige oplevering van het privatieve gedeelte. Dergelijke deuren moeten met een redelijk speling geplaatst worden. Ik dacht ergens tussen 5 en 10 mm. Best eens nakijken bij de fabrikant. Ik geloof nooit dat een vloerplaat zoveel kan doorbuigen tussen twee muren in een gang. Het komt er op neer dat ze initieel te nipt geplaatst is.

Is het niet goedkoper om het plafond af te kappen en dunner te bepleisteren?
Je kapt gewoon lokaal het plafond boven de deur weg. Twee stopprofielen plaatsen en dan dunner bezetten (van een 1cm naar 5mm) boven de deur. Ik denk niet dat je zoiets als onesthetisch gaat ervaren.
Bij de voorlopige en definitieve oplevering was er een speling van ruim een halve centimeter. Dus geplaatst volgens de regels.
Waarom de afstand tussen plafond en vloer nu met ongeveer 1 cm is "gekrompen" dat is een raadsel maar tevens een feit.

Maar dat is niet mijn vraag. Die is:
"of dit kan beschouwd worden als gevolgschade van een gebrek van de gemene delen, waardoor de VME zou moet tussenkomen in de kosten van een nieuwe deur[/i]."
Vanzelfsprekend ga ik het plafond op die plaats niet esthetisch verminken door de strakheid van het plafond te vernielen. Het zou het optisch effect van die deur compleet teniet doen.

Reclame

KJ86

#4 , 09 jun 2024 18:51

Die gang is waarschijnlijk een meter breed, dergelijke doorbuigingen op zo een korte afstand wijst op een ernstig probleem dat zou gepaard gaan met scheuren en verzakkingen . Je gaat dat nooit verkocht krijgen aan een deskundige. Het antwoord is neen, valt niet te verhalen op de VME.

mava105

#5 , 09 jun 2024 20:03

Hoe oud is het gebouw? Mogelijks is de vloer (vloertegels) omhooggekomen.Het je de prijs van een nieuwe glaren deur al eens vergelekn met de werken aan zoldering of de vloer?

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#6 , 09 jun 2024 22:34

Maar dat is niet mijn vraag.
tuurlijk wel ...
Om het op de VME te verhalen, zal het om een structureel gebrek aan de gemeenschappelijke delen moeten gaan, aan de structuur van het gebouw.
Eerste stap is dan uiteraard kijken of het geen probleem is dat ontstaan is door de privatieve inrichting van het appartement.

Ik volg KJ86: een cm kwijtspelen over die afstand (pak zelfs een gang van 1,5m) is véél.
Dat gaat niet gebeuren zonder zichtbare effecten elders

Zijn er nog medebewoners met knellende deuren , ramen ?

Al eens een waterpas tegen plafond, vloer en muren gehouden ? Of ideaal kruislaser gebruikt ?

Thomas Morus
Topic Starter

#7 , 09 jun 2024 22:41

Hoe oud is het gebouw? Mogelijks is de vloer (vloertegels) omhooggekomen.Het je de prijs van een nieuwe glaren deur al eens vergelekn met de werken aan zoldering of de vloer?

11 jaar oud

Thomas Morus
Topic Starter

#8 , 09 jun 2024 23:16

"Om het op de VME te verhalen, zal het om een structureel gebrek aan de gemeenschappelijke delen moeten gaan, aan de structuur van het gebouw."

Dat is vastgesteld door een expert. Heeft niets te maken met vloertegels die omhoog komen

Thomas Morus
Topic Starter

#9 , 09 jun 2024 23:27

Die gang is waarschijnlijk een meter breed, dergelijke doorbuigingen op zo een korte afstand wijst op een ernstig probleem dat zou gepaard gaan met scheuren en verzakkingen . Je gaat dat nooit verkocht krijgen aan een deskundige. Het antwoord is neen, valt niet te verhalen op de VME.
De overspanning is 6 meter; De gang is 110 cm breed. Heeft aan één zijde een niet-dragende muur.
.

bullgod

#10 , 10 jun 2024 11:04

schuurt de deur enkel tegen de vloer? of schuurt ze ook tegen het plafond?
wat is de vloer- en plafondbekleding?
draagt de deur op de vloer of aan de muur?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Thomas Morus
Topic Starter

#11 , 10 jun 2024 12:15

schuurt de deur enkel tegen de vloer? of schuurt ze ook tegen het plafond?
wat is de vloer- en plafondbekleding?
draagt de deur op de vloer of aan de muur?
De deur schuurt tegen het plafond maar raakt ook lichtjes de vloer. Onmogelijk de deur nog te sluiten.
Op de vloer liggen tegels van 70cm x 70cm.
Het plafond heeft gewone stukadoor-afwerking..
De deur is aan geen enkele muur bevestigd. Draagt rechtstreeks op de betonnen vloerplaat. Dus niet op de tegels. Het is een pivoterende deur..Ze maakt gebruik van draaipunten in de betonnen vloer en in het betonnen plafond.

Maar mijn vraag is niet technisch want de oorzaak is reeds gekend. Om één of andere reden heeft de structuur van het gebouw - met name de betonnen vloerplaat van het bovenliggende appartement - bewogen.

Mijn vraag is of de VME verantwoordelijk is voor de gevolgschade aan mijn privatief (deur). veroorzaakt door de gemeenschappelijke structuur van het gebouw.

bullgod

#12 , 10 jun 2024 14:44

gevoelsmatig zou ik bevestigend antwoorden op uw vraag, maar ik heb daarover onvoldoende kennis.
technisch gezien vind ik het een vreemde situatie. in eerste instantie dacht ik aan uitslijting van het draaipunt in de vloer, waardoor de deur zou gezakt zijn (maar dan zou ze niet tegen het plafond schuren).
maar als alleen het plafond gezakt zou zijn, is er geen verklaring waarom de deur onderaan zou schuren.
ik vraag me af hoe de bovenliggende vloerplaat in de beschreven mate zou kunnen zakken zonder bijvoorbeeld het plakwerk op de muren kapot te duwen?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

mava105

#13 , 10 jun 2024 17:21

Hebben eventuele boven-, en onderrburen ook last met hun deur?
Als de vloerplaten zijn doorgezakt, zouden zij ook last moeten hebben.

Thomas Morus
Topic Starter

#14 , 10 jun 2024 17:49

Neen. Het is alleen de vloerplaat van het bovenliggend appartement.
Alle appartementen hebben dergelijke deur. Maar alleen mijn deur zit gekneld. Alsof ze gegroeid is. in opwaartse èn neerwaartse richting.
Bij de bovenbuur is er tegelijk een spleet van meerdere mm ontstaan tussen zijn plint en zijn vloer

mava105

#15 , 10 jun 2024 18:14

Bij de bovenbuur is er tegelijk een spleet van meerdere mm ontstaan tussen zijn plint en zijn vloer
Dat is een mogelijk bewijs dat er iets gezakt is

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”