De rechtsprekende macht komt hier zelfs niet aan bod , zal U verder moeten vaststellen .
Hartje brussel was ik nog niet zolang geleden aan het werk op een grote bouwwerf ( vijf appartementsgebouwen in opdracht van een OCMW ) .
De aannemer was een grote en bekende Belgische firma .
Een 20-tal roemenen waren daar ook aan het werk .
Deze mensen pendelden dagdagelijks tussen brussel en Lille ( Frankrijk ) waar ze bij de “ zustertjes “ logeerden .
De nationaliteit van hun koppelbaas ken ik meer , maar deze laatste werkte voor een hollander die dan ook de ” officiële “ onderaannemer was voor dito belgisch bedrijf .
Waarschijnlijk geen genoegen nemende met het armoeloon dat ze verdienden , waren ze met mijn materiaal gaan lopen ( twee plastieken emmers !!! ) .
Ik er dan maar de politie bijgehaald … zonder mijn emmers kon ik niet verder .
Ze hadden de pech dat mijn emmers splinternieuw waren en dat het etiketje met de staafjescode er nog op stond … en ik had nog emmers in mijn camionnette met dezelfde staafjescode …
Blozend als kleine kinderen hebben ze dan mijn emmers wel moeten teruggeven …. In het bijzijn van de politie .
Op dat moment waren er misschien nog maar 5 van de 20 roemenen meer aanwezig ( Houdini ? ) .
Ik stond naast de VIER politieagenten toen één van hen suggereerde van een identiteits controle te doen , waarop zijn collega’s antwoorden : wat heeft het voor zin ? morgen staan ze hier terug !
En inderdaad , de dag nadien stonden ze er alle 20 terug !