In september 2020 huur ik een appartement nabij antwerpen, bij het betrekken van het appartement blijkt al snel dat er enkele tekortkomingen zijn.
In het huurcontract staat dat de huurder verantwoordelijk is voor het onderhoud en de staat van de gas, water en elektrische installaties. (??)
In de plaatsbeschrijving staat dat er geen zichtbare en/of verborgen gebreken zijn maar naderhand bekeken is er voorheen lapwerk geweest aan plafonds van de gang, badkamer en beide slaapkamers die duiden op een vochtprobleem door insijpelend water van een lekkend dak.
Er komen bij regen vochtproblemen aan de plafonds en muren van de slaapkamers en na enkele telefoons en berichten naar de verhuurder blokkeert die mijn gsm nummer.
Midden 2021 komt een deel van de bezetting van beide plafonds naar beneden, zijn de muren van de slaapkamers vochtig en loopt tijdens het regenen het water op de zolder van de schouw naar beneden waardoor beide slaapkamers onbruikbaar worden.
De factuur van mijn gasrekening loopt op tot 385eu nadat de leverancier, aan de hand van de werkelijke afname van gas op die meter, de facturen blijft verhogen.
Er hangt al van in het begin een vreemde geur in de toilet waar ook de gasketel voor de verwarming en het warm water staat maar omdat een toilet in een ouder gebouw soms ruikt zet ik standaard het kleine raampje op een kier, houd ik die deur gesloten en maak ik er verder niet veel van, tot ik op een dag een sterke gasgeur in het toilet waarneem, de geur is zo sterk dat ik Fluvius bel om het probleem vast te stellen.
Fluvius zet de kraan van de gasbrander dicht en meet 4 gaslekken waarvan 1 in de technische ruimte in de toilet, 1 in de toilet zelf en twee aan de particulier zijde van de gasinstallatie met een verlies 1.4L per 10 minuten, zonder dat er verbruikers zijn aangesloten, wat betekend dat er acuut ontploffingsgevaar is, de gastoevoer wordt afgesloten en de installatie wordt verzegeld wegens acuut ontploffingsgevaar.
!! De koppelstukken aan de particulier zijde van de gasmeter zijn niet geschikt voor een gasinstallatie en mogen hiervoor dus niet gebruikt worden !!
De eigenaar weigert werken uit te voeren en stuurt mij een email dat ik mag vertrekken als ik niet tevreden ben...!
De wooninspectie wordt ingeschakeld en na 2 controles waartussen de eigenaar weigerde de nodige werken uit te voeren wordt het appartement onbewoonbaar verklaard.
Bijkomend krijg ik een afrekening van +2500eu van de energieleverancier die ik toeschrijf aan de lekkende gasinstallatie.
Einde 2022 verlaat ik het appartement.
De verhuurder heeft tot op heden mijn nummer geblokkeerd en ontkent alle verantwoordelijkheid.
Op 21/05/2024 is de zaak, na veel vertragingen door de advocaat van de verdediging, door het vredegerecht in mijn voordeel uitgesproken, het huurcontract wordt ongeldig verklaard van dag één en ik heb recht op de helft van mijn betaalde huurgelden.
De huurwaarborg staat niet beschreven in het vonnis en wanneer ik aan mijn advocate vraag hoe dat komt zegt zij dat het waarschijnlijk een vergissing is en dat ze dat liever zo laat omdat "rechters niet graag op hun fouten gewezen worden"(??).
Ik bel naar de griffie en vraag of er inderdaad sprake is van een vergetelheid bij opmaak van het vonnis of dat een bewuste keuze is van de vrederechter, waarop ik het antwoord krijg "als u op de zitting met de vrederechter, die afkeurend was dat de waarborg nog steeds niet vrijgegeven was, over de vrijgave van de waarborg gesproken heb dan zou dat in het vonnis moeten staan" op 10/06 wordt er gevraagd voor een aanpassing van het vonnis met betrekking op de vrijgave huurwaarborg.
Mijn advocate tikt mij op de vingers dat ik zelf die actie niet mag ondernemen omdat ik dan inga tegen haar job als advocate en vraagt mij of ik het zelf wil doen of het liever aan haar overlaat, of ik haar dus nog wel nodig heb als ik zelf met de griffie durf te bellen...
De huurwaarborg wordt tot op heden niet vrijgegeven en waarschijnlijk probeert de advocaat van de tegenpartij de zaak wederom tot de maximum termijn te vertragen.
Mijn (pro-deo) advocate weigert de tegenpartij onder druk te zetten om de zaak zo snel mogelijk af te handelen en op zijn minst toch al de huurwaarborg te laten vrijgeven en beroept zich hiervoor op haar deontologische code om de tegenpartij de nodige tijd te gunnen om te reageren.
-Kan ik gewoon van pro-deo advocaat veranderen aangezien zij blijkbaar niet in staat is om mijn belangen echt doeltreffend te verdedigen en het soms poogt om het voor de tegenpartij op te nemen?
-Is er een rangorde onder advocaten waardoor mijn advocate liever niet te hard tegen de advocaat van de verdediging ingaat?
-Tussen de controles door zijn er enkele kleine en ontoereikende werkjes uitgevoerd in mijn bijzijn door gepensioneerde vrienden van de verhuurder in opdracht van de verhuurder waarvoor geen facturen bestaan, wat kan ik hiermee?
- Is het correct van mij als slachtoffer dat ik van mening ben dat de verhuurder verantwoordelijk is voor de volledige afrekening van de gasleverancier aangezien ik wel de stijgende facturen betaald heb en de afrekening een onrealistische meerkost is voor een alleenstaande man, mijn advocate vind van niet en wil hier niet te hard tegen ingaan...(Volgens mijn berekening aan de hand van de vaststelling van Fluvius kan er zomaar 60 kubieke meter gas op een jaar weggelekt zijn (60 kubieke meter zijn twee hoge afvalcontainers vol).
Wat raden jullie mij aan?
met vriendelijke groeten