Bezoek potentiele kopers huurappartement

genoeg!
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bezoek potentiele kopers huurappartement

#1 , 05 jun 2024 16:02

De eigenaar van het appartement dat ik huur heeft me in december 2023 telefonisch geinformeerd dat hij het appartement zou verkopen (geen aangetekende brief). Op 17 mei 2024 huurde ik het appartement 3 jaar en nooit schriftelijk opzeg gekregen. Nu woon ik er nog altijd (05 juni) dus veronderstel ik dat het automatisch verlengd is>

Ik heb sinds zijn telefoon maar 3 bezoeken gehad van potentiele kopers (via kantoor) maar het geraakt niet verkocht. Als het kantoor mij contacteerde om het appartement te bezoeken was ik er altijd present. Op vraag van het kantoor heb ik ook zelf foto's genomen die ze dan op het internet plaatsten. Daar er niet veel kopers geinteresseerd waren is het kantoor op afspraak nog foto's komen nemen.

Het appartement is heel goed onderhouden (heeft het kantoor ook gezegd) en vrij nieuw maar het is gelegen in een afgelegen, klein dorp en de prijs is te hoog (volgens mij). Ook is de terras in het noorden dus niet veel geen zon.
Het kantoor mij maandag gecontacteerd om een visite van een potentiele koper te regelen op donderdag (morgen) maar ik heb een medische afspraak dus gaat dit niet op die dag en uur. En vrijdagmorgen vertrek ik voor het weekend naar de kust.

Nu heeft het kantoor mij een agressieve boodschap gelaten dat ze aandringen dat ik aanwezig ben op de dag en uur dat zij voorstellen en dat de eigenaar echt heel kwaad is. En dat ze een sleutel zullen eisen zodat ze er binnen kunnen zonder dat ik er ben. Is dat legaal?

Ik weet dat de eigenaar dit appartement zo vlug mogelijk wil verkopen. Hij dacht dat het al verkocht zou zijn en ik vermoed dat hij boos is dat er niet veel geinteresseerden zijn.

LeenW

#2 , 05 jun 2024 16:07

Als u 4 dagen niet beschikbaar bent, is het natuurlijk moeilijk om mogelijke kopers geïnteresseerd te houden. Is het niet mogelijk dit voor of na uw medische afspraak te regelen? Of vrijdag iets later te vertrekken zodat er in de voormiddag nog bezoek kan komen?

Ze mogen in elk geval niet binnen zonder uw toestemming.

genoeg!
Topic Starter

#3 , 05 jun 2024 16:13

Ik begrijp dit maar ik heb voorgesteld naar de medisch afspraak en dat gaat niet voor hen.

Ik heb mijn afspraak al 6 maanden geleden moeten vastleggen dus wil ik het niet verplaatsen en nog eens 6 maanden wachten.....

Reclame

LeenW

#4 , 05 jun 2024 16:18

Niemand verwacht dat u een medische afspraak gaat afzeggen, maar doe enkele tegenvoorstellen waardoor u toch de indruk geeft te willen meewerken.

Thomas_A

#5 , 05 jun 2024 16:43

En uw contract is nu inderdaad overgegaan naar één van lange duur.

Verkoop verandert daar sowieso niks aan. De nieuwe eigenaar kan wel opzeg geven wegens eigen bewoning.

lukasi

#6 , 05 jun 2024 17:02

waarom stel je zelf geen eisen?
bv dat je elke vrijdagmiddag van 16-19:00 en zaterdag van 10:00 - 12:00 kunt ontvangen.
Andere dagen kunnen mits een window van minstens 1 week op voorhand en liefst met 3 mogelijke data.
Geef ook ineens de data dat u op weekend ga, of voor langere periode geen afspraken kunt maken .

Zo tussen de regels door laten lezen dat het voor mogelijke kopers aangenamer is om in net, opgekuist en frisse woning binnen te komen.

Herinner me aan een zus van me, kreeg haar woning in brussel ook niet verkocht omdat makelaar op de onmogelijkste momenten een afspraak wou maken, soms de dag zelf nog.
Duidelijkere afspraken gemaakt en na 2 bezoeken was het verkocht. De kaneelbroodjes in de oven hadden de mensen over de streep getrokken.

bosprocureur

#7 , 05 jun 2024 17:12

Goede tip, die kaneelbroodjes... Niet echt juridisch, maar ook truuken van de foor kunnen beide partijen helpen.

genoeg!
Topic Starter

#8 , 05 jun 2024 17:48

waarom stel je zelf geen eisen?
bv dat je elke vrijdagmiddag van 16-19:00 en zaterdag van 10:00 - 12:00 kunt ontvangen.
Andere dagen kunnen mits een window van minstens 1 week op voorhand en liefst met 3 mogelijke data.
Geef ook ineens de data dat u op weekend ga, of voor langere periode geen afspraken kunt maken .

Zo tussen de regels door laten lezen dat het voor mogelijke kopers aangenamer is om in net, opgekuist en frisse woning binnen te komen.

Herinner me aan een zus van me, kreeg haar woning in brussel ook niet verkocht omdat makelaar op de onmogelijkste momenten een afspraak wou maken, soms de dag zelf nog.
Duidelijkere afspraken gemaakt en na 2 bezoeken was het verkocht. De kaneelbroodjes in de oven hadden de mensen over de streep getrokken.

Er zijn in totaal 3 afspraken gemaakt die ik nakwam. De laatste afspraak ben ik er gewoon niet en heb ik een ander uur voorgesteld..... Er zijn gewoon heel weinig kandidaten kopers en dat is juist een deel van de frustratie van de huidige eigenaar....het geraakt niet verkocht niet door onmogelijke afspraken).

bullgod

#9 , 05 jun 2024 18:17

Als u 4 dagen niet beschikbaar bent, is het natuurlijk moeilijk om mogelijke kopers geïnteresseerd te houden. Is het niet mogelijk dit voor of na uw medische afspraak te regelen? Of vrijdag iets later te vertrekken zodat er in de voormiddag nog bezoek kan komen?

vindt u echt dat TS zich moet aanpassen?
bij een verkoopsaga die al 6 maanden aansleept, zou TS nog niet ongestoord één week op voorhand vrij plannen mogen maken?
gaan de eigenaar en zijn makelaar aan TS het gevoel geven de komende 3 jaar permanent standby te moeten zijn voor een eventuele bezoekende kandidaat-koper?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

LeenW

#10 , 05 jun 2024 18:22

bij een verkoopsaga die al 6 maanden aansleept, zou TS nog niet ongestoord één week op voorhand vrij plannen mogen maken?
gaan de eigenaar en zijn makelaar aan TS het gevoel geven de komende 3 jaar permanent standby te moeten zijn voor een eventuele bezoekende kandidaat-koper?
Ik denk dat iedereen het er over eens is dat de verkoop best zo snel mogelijk kan doorgaan, net om deze situatie te vermijden. In die optiek wil ik TS zeker enige flexibiliteit aanraden.

genoeg!
Topic Starter

#11 , 05 jun 2024 18:23

Dat dacht ik toch ook....

bullgod

#12 , 05 jun 2024 18:28

Dat dacht ik toch ook....
staat er in uw huurcontract iets over "bezoekrecht"?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

genoeg!
Topic Starter

#13 , 05 jun 2024 18:32

Ja er staat in dat ik beschikbaar moet zijn wat ik altijd was maar nu die ene keer niet...... en ik heb nog niets van aangetekende brief ontvangen. Toegeving moet van beide kanten komen ook. Ze hadden gevraagd of ik foto's van het appartement binnen en buiten wilde nemen en opsturen wat ik gedaan heb en ik ben daar ook wel een een paar uur mee bezig geweest.

genoeg!
Topic Starter

#14 , 05 jun 2024 18:35

Ik denk dat iedereen het er over eens is dat de verkoop best zo snel mogelijk kan doorgaan, net om deze situatie te vermijden. In die optiek wil ik TS zeker enige flexibiliteit aanraden.
Leen, ik denk dat U het niet begrijpt..... het appartement geraakt niet verkocht NIET door mijn gebrek aan flexibiliteit MAAR door het gebrek aan geinteresseerden.

Franciscus

#15 , 05 jun 2024 19:25

Zoals @Lukasi reeds heeft geschreven.
Ofwel op afroep ... makelaar belde steeds ... kan het voor u morgen namiddag?
Of kan het volgende week woensdagavond dan kan ik drie bezoeken inplannen.. enz
Of u geeft aan dat u zoals reeds geschreven twee dagen in de week - opgesplitst zoals het voor u kan met een avond en een zaterdag 's morgens telkens 3 uur of 2 uur mogelijk.
Stuur dat aan makelaar en eigenaar via een AS.
Eigenaar moet u ook het volledige genot van uw woning waarborgen 24/7 beschikbaar zijn is er niet bij
U moet ook gewoon kunnen gaan werken en ook als u in een rigide shift systeem zou staan.
U bent nacht af en makelaar wil perse die morgen om 11 uur langskomen ...zal niet waar zijn.

Terug naar “Huren”