Beste,
Ik huurde een woning en bij het verlaten hebben we de meterstand van het water opgenomen. De watermeter staat in buitenput en bij openen zagen we water spuiten uit de leiding door een defect ventileren. Blijkt dat we met een verbruik van ±850m3 zitten en we hiervoor ±8000€ moeten betalen.
Dit is echter een verborgen gebrek aan de leidingen waar ik als huurder niets kan aan doen en gezien buitenput er ook niet in ga, behalve bij jaarlijkse meteropname.
Zijn dit kosten voor mij of voor de verhuurder?
In het huurcontract onder artikel 10 staat het volgende: de huurder mag tegen de verhuurder enkel verhaal uitoefenen indien het is bewezen dat deze laatste, na erover te zijn ingelicht, niet onmiddellijk alle maatregelen heeft getroffen om eraan te verhelpen. Hetzelfde geldt voor de verantwoordelijkheid voortvloeiend uit de artikelen 1386 en 1721 van het Burgerlijk Wetboek (dit is de aansprakelijkheid voor verborgen gebreken).
Hiermee schermt de verhuurder dit volledig af en zou ik dit moeten betalen.
We hebben trouwens 2j geleden ook al een lek gehad aan de leiding tussen watermeter en woning, waarbij we 2350m3 gebruik hadden en 20565€ moesten ophoesten. Ook hier kregen we brief van verhuurder haar advocaat dat wij deze kosten moeten betalen.
We hebben toen ons dossier aangegeven aan het solidariteitsfonds en toch 90% teruggekregen maar dus toch nog ±2000€ zelf moeten ophoesten.
U begrijpt dat dit echt wel zaken zijn waar ik als huurder toch niet kan voor opdraaien of heeft de verhuurder zich voldoende ingedekt door dit artikel op te nemen in mijn contract?
Ik zou dus voor het huidige lek én het vorige de verhuurder willen aansprakelijk stellen want dit is letterlijk de druppel die de emmer doet overlopen.
Alvast dank bij voorbaat voor uw advies.
Paul