1 watermeter voor 3 appartementen

Pattje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

1 watermeter voor 3 appartementen

#1 , 03 jun 2024 11:59

Ik huur een oud appartement. Er is maar 1 watermeter aanwezig in het gelijkvloers appartement voor alle 3 de woningen. Ook de kraan om de waterleiding af te sluiten is daar aanwezig. Aangezien het in het gelijkvloers appartement ligt hebben wij geen toegang tot de meter noch de hoofdwaterkraan. Een mogelijkheid om bij lekkage het water af te sluiten is dus niet mogelijk. Nu neemt de huurbaas zelf de meterstanden op z'n het totaal verbruik deelt hij gewoon door 3. Is dit wettelijk? Ik weet dus nooit mijn exact verbruik. Ik ben heel zuinig met het dure water maar onder mij is het een komen en gaan van mensen die zich daar allemaal douchen. Ik betaal daar dus ook de rekening van. Kan dit zomaar? Ik wil mijn verbruik weten wat ik alleen heb verbruikt. Ik weiger dan ook de waterrekening te betalen die behoorlijk duur is aangezien er niet kan aangetoond worden wat alleen mijn verbruik is. Hoe is dit wettelijk geregeld? Nu ben ik uit m'n app gemoeten wegens verkoop van de gehele appblok. Nu wil de huurbaas het waterverbruik wat ik weiger te betalen zolang er geen bewijs kan geleverd worden van wat ik alleen heb verbruikt heb van mijn borg afhouden. Kan hij dat zomaar. Dit zijn toch oneerlijke praktijken. Ik hoef toch niet mee te betalen aan het verbruik van anderen. Is het ook niet zo dat elke woonunit voorzien moet zijn van apparte stroom gas en watermeters ? Wat kan ik hier tegen doen.

WP002

#2 , 03 jun 2024 12:14

Normaal gezien wordt als verdeelsleutel het gewogen gemiddelde gebruikt van het aantal personen dat er gedomicilieerd is. Dus als u alleen bent, en op de andere verdiepingen zijn 3 resp. 2 personen gedomicilieerd, dan betaalt u 1/6.

KJ86

#3 , 03 jun 2024 13:42

Water moet verdeeld worden aan de hand van de verdeelsleutel die bepaald is in het contract.
Watermeter moet niet toegankelijk zijn en mag gedeeld worden, er moet wel een aparte afsluitkraan aan het begin van elk appartement zijn.

Reclame

mava105

#4 , 03 jun 2024 16:32

Dikwijls worden oudere woningen opgedeeld in meerdere wooneenheden.
Stijgleidingen van water kunnen dan op 2 verschillende plaatsen liggen (bvb keuken vooraan en badkamer achteraan) Je hebt dan al 2 tussenmeters nodig om beide waterverbruiken te meten. En als er dan nog een WC op een andere plaats ligt, heb je mogelijks nog een derde nodig.

Freec

#5 , 04 jun 2024 00:39

Dus.... wat staat er in uw huurcontract?

Terug naar “Huren”