Afbraak dakterras

KIESEENANDERENAAM
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Afbraak dakterras

#1 , 28 mei 2024 17:15

Wij hebben recent een dakterras gebouwd, in de bouwvergunning staat dat we een bepaalde afstand van de perceelsgrens moesten blijven (privacy buren), dit hebben wij niet gedaan omdat er anders geen dakterras mogelijk was. wij hebben nu tot op de perceelgrens gebouwd, kunnen wij verplicht worden om dit af te breken of is het voldoende om een boete te betalen? We zien het natuurlijk niet zitten om dit af te breken en willen gewoon een boete betalen en dit regulariseren.

Lanox

#2 , 28 mei 2024 18:24

Ja men kan u verplichten tot afbraak.

KIESEENANDERENAAM
Topic Starter

#3 , 28 mei 2024 18:39

Ja men kan u verplichten tot afbraak.
Welke stappen dien ik te nemen om dit te vermijden? Is het regulariseren/boete betalen voldoende? Als de buren waar we nu inkijk hebben de afbraak eisen, ben ik dan sowieso verplicht tot het afbreken of is dat niet belangrijk?

Reclame

LeenW

#4 , 28 mei 2024 18:48

Regulariseren is sowieso de beste optie, maar dat kan zowel afbraak als boete betekenen.

KIESEENANDERENAAM
Topic Starter

#5 , 28 mei 2024 20:03

Regulariseren is sowieso de beste optie, maar dat kan zowel afbraak als boete betekenen.
Wat als dit een strikte voorwaarde betrof? Kan ik er dan eigenlijk dan vanuit gaan dat ik het zal moeten afbreken?

Lanox

#6 , 28 mei 2024 21:20

Dat zal van een aantal parameters afhangen waar niemand hier zicht op heeft. Gaan uw buren klagen en hoe ver willen zij daarin gaan? Gaat de gemeente op eigen initiatief dit behandelen en welke prioriteit geven zij aan bouwmisdrijven? ...

Franciscus

#7 , 28 mei 2024 21:21

Een zaak die ik ken en die voor HvB is geweest heeft inderdaad als eindresultaat gehad dat het terras en ook een andere bouwovertreding moest afgebroken worden en diende terug in originele staat gebracht te worden.

lukasi

#8 , 29 mei 2024 08:49

Controle gebeurt meer en meer.
Onder andere met drone's.
Meer en meer steden gebruiken dit nu om bepaalde werken, na te meten, detectie uit te voeren of nazicht en controle

Meeboo

#9 , 29 mei 2024 09:26

het zou makkelijk zijn dat iedereen zomaar bewust bouwovertredingen doet en er met een boete van af denkt te komen. als het niet correct vergund is zal dit afgebroken moeten worden en in oorspronkelijke staat hersteld worden of gebouwd volgens de vergunning

LennieK

#10 , 19 jun 2024 10:29

Regulariseren zal niet lukken. Als het niet vergunbaar is, dan kan je het ook niet regulariseren...

Of er al dan niet verder gevolgen gegeven zullen worden aan jouw bouwmisdrijf is moeilijk te voorspellen. Sommige gemeentes doen zeer actief aan handhaving, andere totaal niet. Soms schieten ze in actie na een klacht door een buur, sommige doen dit uit principe niet en verwijzen door naar de rechtbank voor geschillen tussen burgers...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”