Dividend Roerende Voorheffing DEGIRO

Drive352
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Dividend Roerende Voorheffing DEGIRO

#1 , 27 mei 2024 16:09

Beste,

Mijn situatie, ik ontvang dividend van US aandeel, op die aandeel wordt er 15% ingehouden en in totaal is minder dan 800 euro per jaar.

Mijn vraag is, op mijn Degiro account ik zie geen roerende voorheffing en dividend is minder dan 800 euro. Ik heb ergens gelezen dat ik niets moet doen op mijn belasting? En als het boven de 800 is hoe moet ik invullen (welke code)?

wanton

#2 , 27 mei 2024 17:37

Er is een voorheffing recupereerbaar voor een dividend van max. 800 euro. Normaal 30 % = 240 euro.
U betaalt slechts 15 % , max. is 120 euro.
Vul bedrag in bij code 1437. Voeg document bij.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus

#3 , 27 mei 2024 20:29

U kunt geen roerende voorheffing terugkrijgen van de Belgische fiscus aangezien die niets heeft afgehouden.
Integendeel: u moet buitenlandse dividenden waarop geen Belgische voorheffing werd afgehouden vermelden in uw belastingaangifte.. Bovendien moet u verplicht het bestaan van buitenlandse (beleggings)rekening vermelden in de aangifte + eenmalig het bestaan ervan bij de NBB.declareren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

wanton

#4 , 28 mei 2024 14:02

Ik ging er idd vanuit dat de inning is gebeurd via een Belgische financiële instelling. En dan wordt er wel voorheffing ingehouden die terugbetaalbaar is.
Toet-anch-Amon

Thomas Morus

#5 , 28 mei 2024 14:55

Ik ging er idd vanuit dat de inning is gebeurd via een Belgische financiële instelling. En dan wordt er wel voorheffing ingehouden die terugbetaalbaar is.
Is niet het geval. Degiro is een Nederlands platform.

wanton

#6 , 28 mei 2024 16:11

Ach zo. Bedankt! Dan begrijp ik toch niet, in de huidige context, dat men zulke verrichtingen doet via een buitenlandse tussenpersoon.
Toet-anch-Amon

Thomas Morus

#7 , 28 mei 2024 17:25

Ach zo. Bedankt! Dan begrijp ik toch niet, in de huidige context, dat men zulke verrichtingen doet via een buitenlandse tussenpersoon.
Inderdaad. Het maakt het zeker niet gemakkelijker om binnen de fiscale lijntjes te kleuren.

Terug naar “Bank & Beurs”