Om alles zo eenvoudig mogelijk te houden beschrijf ik de slechtste situatie die mogelijk is. Momenteel zijn er nog geen grote problemen, en hoop dat die er nooit komen, maar weet uit ervaring dat dit snel kan veranderen. Al deze zaken heb ik meermaals besproken met mijn partner, zonder dat ik het gevoel heb dat dit iets veranderd heeft.
Context
Mijn partner is in verwachting van ons eerste kind. We zijn niet gehuwd. We wonen niet samen en zij wil dit voorlopig ook niet. Zij wenst dat ik het kind erken (juridisch vader wordt) maar zonder gezag. Hier ga ik niet mee akkoord. Als ik het kind erken, wil ik dit met (gezamelijk) ouderlijk gezag. Ze woont in Duitsland en heeft een dochter uit een vorige relatie die 98% van de tijd bij haar is.
Mijn zorgen
- Dat ik mijn kind weinig ga te zien krijgen en enkel wanneer zij dit wenst. Dit is momenteel het geval bij haar dochter en de vader.
- Ik maak me ook zorgen over de opvoeding van ons kind. Er zijn een aantal zaken in haar omgang en opvoeding van haar dochter waarvan ik niet zou willen dat er zo met ons kind wordt omgegaan. Ik heb niet de indruk dat zij verschillend zal omgaan met beide kinderen, wat op zich ook niet gezond zou zijn voor hen.
- Kan ik hier juridisch iets aan doen (in het geval ik het kind erken)?
- Hoe vraag ik ouderlijk gezag aan? (Blijkbaar is dit niet automatisch wanneer je niet gehuwd bent en geen geregistreerd partnerschap hebt).
- Is er een verschil in omgangsrecht van een louter biologische vader t.o.v. een juridische vader? En verandert het al dan niet gezag hebben hier iets aan? (blijkbaar heeft een louter biologische vader (in de meeste gevallen) al het recht op omgang met zijn kind).
- Is het in mijn voordeel om het kind hier ook in België in te schrijven / aan te geven? Sta ik dan sterker? (Ter info: Duitsland erkent sinds januari 2024 de dubbele nationaliteit, België sinds 2007).
- Kan ik opeisen dat zij het kind op regelmatige basis naar mij brengt (met of zonder haar) of ben ik verplicht om elke keer een lange reis te maken om mijn kind te zien?
- Zijn er andere zaken die ik kan ondernemen?