Context
Ik wens de bestuurdersverzekering van mijn wagen te wijzigen (omdat deze lage dekkingen geeft voor de prijs ik betaal).
Volgens mij niet relevant maar toch even vermelden: in 99% van de gevallen ben ik de bestuurder; soms is dit een familielid, partner, vriend,...
Ik wens de verzekering Traffic Plan formule G van Allianz te nemen .
Onenigheid
Mijn verzekeringsmakelaar beweert dat andere bestuurders van mijn wagen (buiten mezelf) hiermee niet verzekerd zijn (voor lichamelijke schade).
Ik ben er vrij zeker van dat dit wel het geval is, en ze dit verwart met persoonsgebonden ongevallenverzekeringen (zoals o.a. de andere formules (behalve A)).
Na samen door de algemene voorwaarden gegaan te zijn houdt ze voet bij stuk dat dit enkel zou kunnen als deze andere personen staan vermeld als bestuurder in de bijzondere voorwaarden van de BA-verzekering (van een andere maatschappij in dit geval) en deze worden overgenomen in de bijzondere voorwaarden van de bestuurdersverzekering.
Om zekerheid te hebben, heb ik rechtstreeks contact opgenomen met Allianz. Daar konden / mochten ze zelf niet antwoorden en verwezen me hiervoor naar mijn makelaar. Na aandringen gingen ze me binnen de 5 werkdagen terugbellen (wat ze na 2 weken nog steeds niet gedaan hebben).
Analyse
De onenigheid ligt, volgens mij, in wat er verstaan wordt onder "bestuurder".
In de voorwaarden (blz. 5) staat:
(het begrip "bestuurder" staat niet bij de begripsomschrijvingen of elders omschreven).ARTIKEL 2 PERSONEN DIE DE HOEDANIGHEID VAN VERZEKERDE HEBBEN
Hebben de hoedanigheid van verzekerde :
− in de formules A en G
iedere bestuurder van de auto beschreven in de bijzondere voorwaarden
Vraag
Welke interpretatie is correct?
- Volgens mij is de bestuurder letterlijk degene die de wagen bestuurt op het moment van het ongeval.
Interpretatie: "iedere bestuurder van" --> "de auto beschreven in de bijzondere voorwaarden" (volgens mij wordt daar een chassisnummer of nummerplaat in vermeld en geen bestuurders). - Volgens de makelaar is de bestuurder één of meer personen die staan opgegeven als bestuurder van de wagen.
Interpretatie: "iedere bestuurder van de auto" --> "beschreven in de bijzondere voorwaarden".
Bedankt alvast.