Advies nodig omtrent problemen met vorige syndicus

ZoeFken
Topic Starter

Advies nodig omtrent problemen met vorige syndicus

#1 , 21 mei 2024 13:37

Hallo iedereen,

Ik ben eigenaar van een appartement in een appartementsblok en wij hebben te maken gehad met een problematische syndicus. Hierdoor is onze financiële reserve aanzienlijk geslonken. Hieronder enkele situaties die zich hebben voorgedaan:

1. Foutieve berekening van provisies: De syndicus heeft regelmatig de provisies verkeerd berekend, waardoor appartementen met 6-8 bewoners nauwelijks provisie betaalden. Toen dit aan het licht kwam, waren deze bewoners al verhuisd en de syndicus ondernam geen stappen om het geld terug te vorderen. Dit probleem sleept al enige tijd aan.
  2. Dakrenovatie: Enkele jaren geleden is er een dakrenovatie uitgevoerd waarbij een lek is ontstaan. Dit heeft geleid tot een juridisch conflict met de aannemer en de syndicus. Hierdoor kan het appartement onder het lek niet verhuurd worden, wat ons mogelijk nog meer financiële schade zal opleveren.
  3. Rekeningenbeheer: Er zijn gevallen geweest van dubbel betaalde rekeningen, evenals rekeningen die helemaal niet betaald werden.
  4. Lift onderhoud: De lift is defect geraakt en de syndicus heeft nagelaten de offerte voor de reparatie goed te keuren.
  5. Achterstallige betalingen: Sommige huurders/eigenaars betalen hun provisie niet of niet op tijd, en de syndicus ondernam geen actie om dit te corrigeren. In plaats daarvan gebruikte hij de reserves.
  6. Overige problemen: En ga zo maar door.
Tijdens een crisisvergadering hebben we de syndicus ontslagen en een nieuwe aangesteld. Echter, na drie maanden heeft de oude syndicus nog steeds niet de benodigde documenten overgedragen aan de nieuwe syndicus.

Mijn vraag aan jullie:
Wat kunnen we doen om de kosten binnen de perken te houden en de overdracht van de documenten te bespoedigen?

Alvast bedankt voor jullie advies!

LYNX XX
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mei 2024 14:14

https://www.quimmo.be/artikels/hoe-synd ... -vervangen

Geen kwijting geven aan de oude syndicus. Wat deed de rekencommissaris ??
Nieuwe syndicus kan toch al beginnen met de oude syndicus onder druk te zetten.

ZoeFken
Topic Starter

#3 , 21 mei 2024 15:43

Ik vermoed dat de nieuwe syndicus dit wel degelijk aan het proberen is. De commissaris heeft zijn mandaat neergelegd en we hebben dus niemand tot de volgende algemene vergadering. Wel heeft de commissaris alles tijdig kunnen afhalen van het voorgaande systeem. Maar hier waren zoveel fouten ingeslopen dat het een huzarenstuk wordt om dit in orde te krijgen.

Reclame

LYNX XX

#4 , 21 mei 2024 16:01

Toch moet een ervaren rekencommissaris zulke kluwen kunnen ontwarren. Ik weet wel dat het een groot ervaring vereist en kennis.

ZoeFken
Topic Starter

#5 , 22 mei 2024 21:32

Dit is natuurlijk een probleem als de rekencommissaris een vrijwilliger is.

LYNX XX

#6 , 23 mei 2024 10:45

Nieuwe syndicus opdracht/mandaat verlenen om deze wantoestanden op te laten lossen en alles op poten te laten zetten. Echter 1 puntje = niet gratis ( kostprijs ,?) want hoort niet tot zijn normaal takenpakket.
Een ervaren rekencommissaris aanstellen die de boel wil opkuisen en regulariseren = kostelijke zaak : uurloon en het zullen vele uurtjes worden.
Laatste reddingsboei vrederechter/rechtbank : aanstelling onafhankelijke rekencommissaris of ervaringsdeskundige = kostelijke zaak.

Het is wikken en afwegen : kostenplaatje tov te recuperen kosten/achtesrtallige betalingen.

ZoeFken
Topic Starter

#7 , 15 sep 2024 13:57

Hey iedereen, sorry dat ik een oud forum topic terug oprakel. Wel zijn er ondertussen enkele zaken gebeurd.

Wij hebben onze oude syndicus de laan uitgestuurd. De nieuwe syndicus heeft dan alles overgenomen. Wel waren er vele problemen bij de overname. De oude syndicus late het na om alle gegevens over te maken. Goed dat onze vorige rekencommisaris alle gegevens van het online portaal heeft afgehaald.

Maar nu komen we er.

De nieuwe syndicus laat het namelijk ook na om enige opvolging te doen of te reageren op emails. We zijn dus terug naar af.

1. Een mail van mezelf (de nieuwe rekencommisaris) om zicht te krijgen op de rekeningen sleept nu al bijna 2 maand aan. Dit staat beschreven in het verslag van de algemene vergadering.
2. De vraag hoe het staat bij de vordering van de achterstallen blijft uit.
3. Wat de status is van de betaling van een rechtszaak tegen onze VME.
4. ....

Is er een procedure die ik kan stellen als rekencommisaris in de naam van onze VME om de huidige syndicus in gebreke te stellen?

Alle hulp is goed, we hebben het stilaan gehad met syndicussen.

Leo peeters

#8 , 16 sep 2024 14:58

Beste, als CDR heb je het recht ook de privatieve documenten van de mede-eigenaars in te zien. Dus ook hun persoonlijke bijdragen, jaarafrekeningen, achterstallen in betalingen en nog veel meer t.t.z. de volledige boekhouding van de VME. Als de syndicus niet op je mails reageert kan je telefonisch een afspraak maken om op hun kantoor de door u gewenste zaken te controleren. De syndicus is verplicht je te ontvangen en de aangehaalde zaken met je te bekijken. Veel succes.

ZoeFken
Topic Starter

#9 , 18 sep 2024 20:33

Dank u voor de info. Wel stel ik mezelf de vraag of dit onze problemen zal oplossen. Het inzien van documenten zorgt niet voor een oplossing spijtig genoeg. Er moet actie ondernomen worden en ik kan deze actie niet ondernemen.

Leo peeters

#10 , 19 sep 2024 16:47

Beste, de taak van de rekencommissaris is het controleren van de boekhouding van de VME opgemaakt door de syndicus. De mede-eigenaars dienen actie tegen de syndicus te ondernemen voor zijn beleid. Waar zit jullie voorzitter van de laatste algemene vergadering? Naar mijn mening, hoewel goed bedoeld, hebben jullie de problemen te lang laten aanslepen en zal het nog enige tijd duren voor alles is uitgeklaard. ( Vrederechter, juridische stappen ...) Indien dit nog zou kunnen vermeden worden zeker volhouden de nieuw aangestelde syndicus onder druk te zetten zijn taak in alle opzichten volgens de wet van mede-eigendom degelijk uit te voeren. Dit gezegd zijnde kan ik enkel u en de andere ME's veel succes toe wensen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”