Ik zou een kort beeld willen schetsen van de evolutie van de speekseltest in het verkeer, vervolgens hier een aantal vragen bij willen stellen en uiteindelijk mijn persoonlijke situatie mededelen. Het is een lange tekst, maar in principe kan dit u ook overkomen.
VROEGER
Bij een positieve speekseltest tijdens een verkeerscontrole werd er een tegenanalyse uitgevoerd via een bloedafname.
Deze bloedafname werd gedaan door een derde en onafhankelijk partij: de arts.
We spreken dus over een -tegenanalyse-: een analyse via een andere vorm van onderzoek: bloed. Uitgevoerd door een derde, die onafhankelijk is, en die in dit geval bovendien een grotere zekerheid biedt mbt het correct uitvoeren van medische handelingen.
HEDEN
Op dit moment (in onze regio) is de tegenanalyse van een positieve speekseltest: een 2e speekseltest, die bovendien afgenomen wordt door dezelfde partij.
——————————————-
1)Nam de rechtszekerheid hierdoor af?
2)Is rechtszekerheid een onderdeel van veiligheid voor de burger?
3)”De bloedanalyse is te kostelijk en te omslachtig.”
Dat was de motivering om de bloedanalyse te vervangen door een 2e speekseltest.
-Kostelijk-
De kosten van de arts zijn voor de verliezende partij en de speekselanalyse is 99% nauwkeurig. Dus dan kunnen we stellen dat de kosten van de arts in 99% van de gevallen voor rekening zijn van de bestuurder die een eerste positieve speekseltest aflegde.
-Omslachtig-
Als het oproepen van een arts te omslachtig is… dan stel ik mij de vraag waar de grens getrokken wordt over wat omslachtig is en niet.
5)De controle is er voor de veiligheid van de burger en de testen die uitgevoerd worden zijn gebaseerd op het afwijkend gedrag dat de bestuurder vertoont in het verkeer indien bepaalde stoffen aanwezig zijn in een bepaalde hoeveelheid. Zoals bv. Alcohol.
Waar is de wetenschappelijke basis waarin wordt aangetoond dat de hoeveelheid die men momenteel als tolerantiewaarde beschouwt wel werkelijk een invloed heeft op het gedrag van een bestuurder?
Want bepaalde stoffen die men detecteert zijn geen actieve stoffen, maar wel afbraakstoffen.
Hetgeen betekent dat de actieve stof, die het gedrag van de bestuurder wél beïnvloedt, niet meer aanwezig is, maar wel afbraakstoffen die erop wijzen dat er in een nabij of verder verleden contact is geweest met de actieve drug.
Hoe ver men terug gaat hangt af van de tolerantiewaarde.
Bij bloed liggen die tolerantiewaarden veel hoger dan bij speeksel.
6) Men gaat voor een 0 tolerantie over de gehele lijn: actieve stoffen, afbraakstoffen enz…
7)Proportionaliteitsbeginsel en fair play
—————————————————-
Als men zijn rechten pas na de afname van het speekselstaal medegedeeld krijgt… recht op weigering en vraag naar een dokter…
Als men het resultaat van de analyse pas na ruim 3 maanden krijgt toegezonden met de vraag of men een tegenanalyse wens van datzelfde staal…
Een arts bellen is te omslachtig, maar als men een tegenanalyse wilt van een 3 maanden oud staal, door henzelf afgenomen, dan moet men hoeveel aangetekende brieven verzenden binnen een termijn van “”14””dagen?
“De afname werd gedaan door een deskundige”: terwijl het een agent in opleiding was die niet wist hoe de test werkte…
Maar we zijn het dan toch eens over 1 ding: de afname moet gedaan worden door een deskundige.
Persoonlijk vind ik dit geen manier van behandeling van de belastingbetalende burger. Een verzuim van behoorlijk bestuur. Er werd een negatief bloedstaal afgenomen door mijn arts vlak na de controle, dus het geheel krijgt juridisch een staart.