Aanrijding op hoofdweg tijdens oversteken (hoge snelheid)

erika22
Topic Starter

Aanrijding op hoofdweg tijdens oversteken (hoge snelheid)

#1 , 02 feb 2010 19:22

Situatie: Bij het oversteken van een 70km/u weg komt er een auto tegen hoge snelheid en rijdt vol in mijn flank. Wettelijk ben ik dus in fout. Maar de auto die achter de persoon reed die mij heeft aangereden is gestopt om te melden dat deze persoon hem tegen hoge snelheid heeft voorbijgestoken enkele honderd meters voor de plaats waar dit gebeurd is. Deze persoon reed zelf 70/75. Ook heeft hij me zijn gegevens gegeven en wil hij dit verklaren.

Ik weet dat ik in fout zal gesteld worden maar ik heb de snelheid dus niet kunnen inschatten en hij reed dus zeer snel op deze weg.

Kan deze getuigenis iets uitmaken voor het pv ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 feb 2010 19:31

Aan de hand van de schade aan de voertuigen en/of remspoor kan een deskundige de snelheid voor de botsing van dit voertuig vaststellen.

De fout van de ene neemt de fout van de andere niet weg.

Wie voorrang heeft en te snel rijdt wordt doorgaans mee aansprakelijk gesteld voor het ongeval. Te snel rijden is een fout en als men niet te snel zou gereden hebben zou het ongeval misschien niet gebeurd zijn, of niet gebeurd zijn met dezelfde schade tot gevolg.

Een voorranghebbende bestuurder die véééél te snel rijdt kan een onvoorzienbare hindernis zijn voor de voorrangplichtige bestuurder die in zijn normale verwachtingen werd verschalkt.

scorpioen

Franciscus

#3 , 02 feb 2010 19:32

Kan nooit geen kwaad maar

gezien de andere weggebruiker voorrang had en de voorrang van toepassing is over de ganse breedte van de openbare weg dus ook op het trottoir / verhoogde berm tot aan het privatief gedeelte,

kan dat enkel iets uitmaken als de rechter dat als een niet te voorziene hindernis zou bestempelen.

elk element dat meer duidelijkheid brengt kan helpen.

Reclame

bartvdv

#4 , 02 feb 2010 19:54

Defineer een keer "véééél te snel". En wat dat remspoor betreft, een wagen met ABS zou al geen remspoor mogen achterlaten, dus dat wordt wetenschappelijk natte-vinger-werk; en daar zal de advocaat van de tegenpartij wel weg mee weten.

sniper

#5 , 02 feb 2010 22:55

12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.
als je niet kon inschatten of je veilig over kan, had je moeten maar wachten tot de weg vrij was
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus

#6 , 03 feb 2010 16:19

Ik dacht dat hij te snel reed - volgens mij - naar mijn mening zijn geen vaststellingen maar subjectieve elementen.
Deze worden door een rechtbank niet aanvaard.

erika22
Topic Starter

#7 , 04 feb 2010 15:32

Wat met een boete? Klopt het dat ik ook een boete zal moeten betalen omdat er een pv opgesteld is?

sniper

#8 , 04 feb 2010 16:21

Wat met een boete? Klopt het dat ik ook een boete zal moeten betalen omdat er een pv opgesteld is?
het riskeert dat je ook een boete zal krijgen
maar wees blij
voorrangsnegatie wordt in België jammer genoeg niet als de grote oorzaak van ongevallen gekend
snelheid daarentegen is dat wel
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Verkeersongevallen”