Dag,
Wat is het ontzettend lang geleden dat ik op dit forum nog iets neerschreef. Vroeger vertoefde ik op het sub forum "nalatenschappen", ...
Ik ben dus een stuk ouder geworden, maar ook blind aan het worden, letterlijk en figuurlijk.
Cataract, glaucoom, nystagmus, bijziend, verziend, het zien van hallo's tijdens de nacht, strooilichten van tegenliggers tijdens de nacht, ... , steeds alsmaar minder kunnen zien leidde me naar de oogspecialist. Een forse bijstelling van de dioptrie was hoog nodig. Ik zocht naar glazen, die zo dun mogelijk waren zodat ik geen varkensoogjes zou krijgen als iemand me zou aankijken.
Ik koos voor een Japans merk, high tech. Ik vond de glazen bij een optometrist in onze gemeente. Ik was er vroeger al klant. Toen nog tevreden, maar nu helemaal niet meer. Zijn vrouw bediende me omdat er toch geen oogmeting meer moest gebeuren.
Ze was, zonder er naar te vragen, ook voorstander van het Japanse merk van brillenglazen. Ze merkte op dat ik dezelfde dioptrie had als zij zelf. Knap dat ze dat in één oogopslag zag!
"Dat kost u dan € 850 per glas, maar je krijgt het topje van de zalm!" Ik schrok van het bedrag, kon het wel goed betalen, maar toch, ..
De prijsstijging werd veroorzaakt, je weet wel, ... door Corona.
Ze vroeg om cash geld mee te brengen als montuur en glazen klaar waren. Hoeveel? 1.000 €? Dat vond ze goed, dan krijg je € 100 korting. Ik betaalde een voorschot van € 1.036 € (erg veel dus), het overige bedrag t.w.v. € 1.300 moest ik betalen bij het afhalen van de nieuwe bril. Op het ticket van mijn voorschot schreef ze met de hand neer dat ik nog € 1.300 moest betalen.
Bij het buiten gaan zag ik nog een flesje gel staan voor droge ogen. Ik vroeg naar de kostprijs hiervan. Het flesje kostte € 20. Veel geld dus. Ik betaalde het cash. Thuis gekomen zocht ik het flesje ooggel op via het internet van mijn thuisapotheker. Daar kostte het slecht € 11,5.
Ik had door dit feit besloten geen cash geld mee te nemen om mijn nieuwe bril af te betalen. Liever geen € 100 vermindering op de koopsom, dan zaken doen met zwartwerkers, de maffia dus.
8 Dagen later mocht ik mijn nieuwe Brill afhalen. Ik keek er zo naar uit om iets meer te kunnen zien. Ik vroeg aan de dame hoe het kwam dat het fles ooggel zo veel kostte. Haar antwoord hierop was: "we hebben een heel andere btw."
Oh, dat was nieuw voor me. Dat wist ik niet, na jarenlang economie te hebben gegeven in het M.O. De dame vloog me telkens in het haar, was onbeschoft. Ik kreeg 2 maanden de tijd om aan de glazen te wennen.
Ik rekende af, moest nog € 1.300 betalen (via bancontact deed ik dat). Ze raadde me aan om mijn oude bril nog op te houden tot ik thuis was, kwestie te gevaarlijk om met de nieuwe bril te rijden.
Toen ik thuis kwam zette ik mijn nieuwe bril op mijn neus, bekeek het kasticket en zag dat ze geen € 1.300 me had aangerekend, maar € 1.400!!! Dat kon ik niet lezen met mijn oude bril.
Ik liet het zo. tijdens de avond moest ik echt buiten rijden met de wagen. Ik moest noodgedwongen bij vrienden zijn. Pfff, ... het was Kerstmis voor me geworden. Ik zag grote sterren in de koplampen van tegenliggers, ook hallo's, Mijn wereld was ondergedompeld in een echte reuze grote kerstfeest met enorme grote versierde kerstbomen ...
Na het weekend bel ik naar de oogarts, vertelde wat ik aan de hand had. Ze adviseerde me naar een onafhankelijke optometrist te gaan en daar mijn ogen te laten nameten. Zo gezegd, zo gedaan. De optometrist vroeg me onmiddellijk naar het kwaliteitskaartje van mijn nieuwe bril.. Dat had ik niet gekregen!!! In principe krijg je dat altijd bij aankoop. Daar staan alle gegevens op van de glazen, mocht je bril verloren gaan of mocht er een glas kapot gaan. Er zat niets anders op de inscripties in het glas te ontleden en zo de kwaliteit en kostprijs er van te berekenen. Hij vroeg me hoeveel ik betaald had. Mij antwoord: € 850 per glas. Hij viel van zijn stoel. Die glazen kosten maar € 475!!! Nu begreep ik wel waarom de dame zei: " Als je een tweede montuur bestelt, dan krijg je de brillenglazen gratis." Alleluja, ja zeker want die had ik al betaald.
De onafhankelijke optometrist zei me dat er een overeenkomst was tussen de vakmensen zich te houden aan de catalogusprijs van de fabrikant. Ik kreeg bij aankoop van de nieuwe glazen geen catalogus te zien. De dame kende alles van buiten."
Samen babbelde ik nog met de onafhankelijke optometrist. Hij vertelde me dat hij meerdere klanten had van mijn oude optometrist, die ook zo bedrogen uitkwamen.
Thuis gekomen, ik bekeek terug mijn documenten en de brief die aan de Mutualiteit moest gegeven worden. Deze was handgeschreven en voor mij onleesbaar, een soort calligrafie. Het totale bedrag stond er op zijnde € 2.336 alsook de datum. De datum die vermeld was diende als leveringsdatum en dat was de datum van mijn eerste aanbetaling. Wat betreft de garantie was ik 8 dagen kwijt. Deze moest nog gemaakt worden bij de fabrikant.
Ik stel me nu de vraag: welke zijn mijn rechten?
Wat kan ik doen om mijn geld terug te krijgen?
Kan mijn bank de 100 € terugvorderen als "onverschuldigde betaling zonder de handelaar hiervan op de hoogte te stellen, want deze zal zeker zeggen dat ik nog iets extra's heb gekocht, wat niet waar is.
Hoe kan ik de super meerprijs terugvorderen van de glazen? Via de familiale verzekering? Oplichting!!!
Kan ik een brief schrijven naar de Overheid om ze over te schrijven voor zwart werk?
Wie kan me antwoord geven? Wie heeft nog tips?
Ik vind het onwezenlijk dat een optometrist een visueel gehandicapte nog durft te bestelen!
Dank bij voorbaat.