Situatieschets:
Mijn vriend en zijn ex hebben bij de geboorte van hun 2 kinderen een spaarrekening geopend voor hen, de ene op zijn naam en de andere op haar naam (beide partners hebben volmacht op de andere rekening), de rekeningen kregen wel beide de naam van de desbetreffende kinderen. Op deze rekeningen is 16 jaar lang altijd de kinderbijdrage gestort, nooit wat afgehaald. Uit deze handelingen is op zich al duidelijk dat het om een spaarrekening voor 1 van de kinderen gaat.
Na de echtscheiding is niets meer gestort op die rekeningen.
Een maand geleden zag mijn vriend plots dat de spaarrekening van de jongste dochter, op naam van zijn ex, volledig leeg is. De mededeling toont aan dat KBC zélf het geld weghaalde, in het kader van eenheid van rekening, dus om de negatieven op de ex haar persoonlijke rekening aan te zuiveren. Dit gaat over meer dan 12.000€ dus mijn vriend is alles behalve blij - met de ex valt niet te praten, bij een lopende zaak bij de familierechtbank wuift ze het weg als dat ze zou gehackt zijn en interpol daar mee bezig is... zonder enig bewijs uiteraard. Ze heeft een geschiedenis van schuldenputten maken helaas.
Mijn vriend is al meermaals bij KBC langs geweest, beseft ook wel dat hij juridisch geen poot heeft om op te staan, maar wil niet dat zijn jongste dochter (minderjarig, 17) al haar spaarcentjes kwijt is en wil het er ook niet bij laten.
Is er iets wat hij wél kan doen? Is de geschiedenis van die rekening voldoende bewijs dat de rekening eigenlijk aan de dochter toe behoort? Kan zij benadeelde partij worden en bvb klacht indienen?
De dochter weet op dit moment nog niet dat haar centen weg zijn, mijn vriend wil dat liefst zo houden want de relatie met haar moeder is al lastig. Hij ging al langs bij de politie maar gezien het geen misdrijf is, maar een geschil, kunnen die enkel akte nemen en verder niks... zij gaven aan om het in de media te brengen....