Beste,
Twee vraagjes:
1. Sinds 1 januari 2024 is gebouwbeheerder x onze nieuwe syndicus (daarvoor een interne syndicus/mede-eigenaar.) Hij werd gekozen met slechts iets meer dan 50% der stemmen omwille van zijn slechte revieuws (3 eigenaars stemden tegen en 3 eigenaars voor.) X rekent onze VME elke maand een vast bedrag aan met de titel ‘Onderhoud gebouw’ en verwijst naar het contract (wat alvast de tegenstemmers niet gelezen hebben, maar wat wellicht geen verschil had uitgemaakt in het stemmingsresultaat.)
Het probleem van de tegenstemmers: reeds jaren is het onderhoud een interne aangelegenheid met een eigen gepensioneerde eigenaar/onderhoudsman. Als er beroep gedaan werd op een vakman van buitenaf dan regelde de VME dat onderling. M.a.w. er is niets door X te onderhouden. Mijn vraag dan: kan een syndicus lopende kosten aanrekenen voor zaken waarvoor geen prestaties worden geleverd?
2. In de ‘gedetailleerde’ afrekening van voorbije 2 maanden rekent hij ‘diversen’ aan. Over wat het dan gaat hebben we het raden naar. Kan dat zomaar?