Na wat discussie ivm vernieuwen van de gemeenschappelijke dakgoot, krijg ik bericht dat de buurman persoonlijk liever deze niet vervangt omdat hij binnen enkele jaren van plan is om het huis te renoveren of af te smijten en een nieuw op te zetten.
Het betreft een dakgoot die op een eensteensmuur loopt, waarbij de zinkplaat onder de beide daken loopt. De dakgoot kan niet gesplits worden zegt de dakwerker zonder dat de zinkplaat vernieuwd wordt, opslitsing zou gebeuren met een dwars tussenstuk erop.
Met als redenering: als hij renoveert of de gevel afsmijt, er dan opnieuw kosten zijn aan de dakgoot en dat dus weggesmeten geld is voor beide partijen.
Ik was van redenering dat hij als het huis afbreekt en dus de goot kapot gaat, de andere partij ervoor moet zorgen dat ik een dakgoot heb en dat het water goed afloopt, of ben ik hier mis met mijn redenering?
Het is over de volledige lengte van het huis dat er een gemeenschappelijke goot loopt, dus als het andere huis afgebroken wordt of gerenoveerd, dat is mijn dakgoot weg over 11 meter lengte - alle dakgoten zijn zinken goten die van het ene dak naar het andere dak lopen onder de onderste pannen.
Iemand die weet hoe dit juridisch zit?