Het lijkt mij dan ook logisch dat de verhuurder een termijn/kans gegund wordt om het papierwerk in orde te maken. De bedoeling van het decreet was om verhuurders met een energieverslindende woning te straffen en niet de verhuurders zonder epc. Je hebt het epc nodig als bewijsmateriaal maar dat houdt wel in dat je de verhuurder de kans moet geven om het te bewijzen. Al wat de huurder doet om die kans te ontnemen valt onder rechtsmisbruik.
Deze situatie was letterlijk voorzien toen de indexatie afhankelijk was van de EPC-score. Geen indexatie indien geen EPC-attest op de datum van indexatie. Het gaat er niet om of de woning op die datum potentieel in orde is om een attest te hebben.
Ik snap niet dat daar zelfs nog discussie over moet zijn. Dat was letterlijk de regel.
Enige relevante is voor mij of indien die indexatie niet geldig was, deze enkele maanden later wanneer er een attest is toch mag worden toegepast. Zonder terugwerkende kracht weliswaar. Hierdoor ineens een jaar indexatie missen zou me ook overdreven lijken.