De verhuurder indexeert de huurprijs elk jaar, volgens de klassieke formule.
In januari 2023 is er geen indexering, wegens "indexstop" door Vlaamse overheid + ontbreken EPC-attest.
In januari 2024 indexeert de verhuurder opnieuw, met 12%.
Dit volgens de klassieke formule, zonder "correctiefactor".
Ik als huurder protesteer mondeling, de (professionele) verhuurder gebaart van krommen haas over correctiefactor.
Ik doe berekening mét correctiefactor (indexatie 1,3%) en bezorg het schriftelijk aan verhuurder.
De verhuurder bevestigde wel ontvangst, maar reageerde verder niet op dit voorstel.
De verhuurder zet wel stappen om EPC-attest van het gebouw op te laten maken.
Dit wordt afgeleverd in februari, resultaat is 'C', gunstig dus voor de verhuurder (volledige indexatie toegelaten).
Nu wil de verhuurder toch de volle pot indexeren vanaf maart, i.e. zonder correctiefactor.
Is dit correct?
Ik betwijfel het, maar 100% zeker ben ik toch niet.
Ik zou denken dat hij dit EPC-attest maar kan gebruiken voor indexatie van januari 2025.
Voor januari 2024 was er geen EPC-attest -> correctiefactor verplicht.
Een verhuurder kan wel na de verjaring van inwerkingtreding indexeren (met max. 3 maand terugwerkende kracht),
maar ook als je nadien indexeert moet je naar de situatie van de verjaring van de inwerkingtreding (januari) kijken toch?
Het huurcontract bevat overigens de volgende indexatieclausule:
Er staat dus m.i. dat indexatie enkel in januari kan.Overeenkomstig artikel 1728bis B.W. zal de huurprijs jaarlijks op schriftelijk verzoek van de eigenaar, aangepast worden op de verjaardag van in de inwerkingtreding van de overeenkomst.
Voor het verleden zal de aanpassing slechts uitvoering hebben voor de 3 maanden welke het verzoek voorafgaan.
... (beschrijving standaardformule)