Hallo,
Ik ben in 1999 moeder geworden van een flinke dochter.Mijn partner, haar vader heeft haar toen erkend.
Na enkele maanden zijn wij uit elkaar gegaan en is er via de jeugdrechtbank een bezoeksregeling en onderhoudsregeling voor haar getroffen.
Ikzelf heb iemand anders leren kennen en sindsdien zijn wij samen (9jaar). Hij zorgt enorm goed voor mijn dochter, en behandeld haar als zijn eigen kind. Ook mijn dochter heeft hem enorm goed aanvaard en voor haar is dat haar vader.
In het begin toen ik met mijn ex uiteen ging, ging dat allemaal nog redelijk goed tot zij 3 jaar werd. Sindsdien heeft hij haar wegens " familiale en financiele" problemen niet meer komen ophalen, maar hij betaalde nog steeds onderhoudsgeld.
Nu is hij recent in een schuldbemiddelingsprocedure terecht gekomen en kan hij de alimentatie niet meer opbrengen en verkondigd hij overal dat hij haar heeft afgestaan zodat hij niet meer voor haar alimentatie moet betalen.
Voor ons zou dat na jaren onzekerheid ( want volgens de wet kan hij haar elk moment terug komen ophalen) een opluchting zijn.
Nu wilt mijn vriend haar te adopteren zodat hij ook enige zekerheid en zeggenschap heeft over haar.
Nu is mijn vraag : kan dit?
Hoe gebeurd dit? Moet mijn ex zijn vaderschap opgeven en kan dat zomaar? Wat zijn de nodige stappen die je hiervoor kunt ondernemen?
Graag reactie.
Alvast bedankt
Kaa