#8 , 01 jul 2024 22:21
Wij huurden een appartement waar op een gegeven moment een waterlek is ontstaan. Deze lek kwam door een kapotte leiding in de muur achter de douche, dus was niet meteen vast te stellen. Pas bij het abnormale waterverbruik en vochtplekken aan de andere kant van de muur, is deze gedetecteerd.
De huisbaas is de lek komen herstellen, zoals steeds zelf, met wat hulp in het zwart. Wij zijn geen kenners, maar de oorzaak van de lek leek om te beginnen al gebrekkig doe-het-zelf werk, we hebben foto's van hoe het er daar allemaal uitzag achter de muur.
Nu kregen wij de jaarafrekening van het water, €2500. Wij kunnen een verminderd tarief aanvragen, mits enkele voorwaarden. Nu komt het...
• Je bewijst dat er een lek was met de herstellingsfactuur. Of je laat onze medewerker de vaststelling doen.
• Je volgde nauwgezet alle wettelijke en technische voorschriften waaraan de binneninstallatie moet voldoen. Met andere woorden, je hebt een conform keuringsbewijs.
Er is geen factuur en geen keuringsbewijs. De lek is al enkele maanden hersteld.
Moeten wij hier als huurder nu volledig voor opdraaien? Lijkt mij toch dat de huisbaas hier ook zijn verantwoordelijkheid niet neemt, waar wij geen controle over hebben? Ziet iemand nog wat wij kunnen doen?