Aanstellen syndicus

Herentals
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aanstellen syndicus

#1 , 09 jan 2024 17:24

Uit een blok met 3 appartementen, bezitten wij 1, volgens de akte hebben we 34 procent van de aandelen. De andere twee hebben dezelfde eigenaar. Deze eigenaar stelt zichzelf nu voor als syndicus tegen een onaanvaardbaar tarief. Het verleden heeft ons reeds geleerd dag wij haar niet kunnen vertrouwen. Kunnen wij dit weigeren en een officiele syndicus aanstellen of kan dat enkel via het vredegerecht? Alvasr bedankt

Franciscus

#2 , 09 jan 2024 22:23

Op internet:
""Welke meerderheid nodig op de vergadering?
Voor lopende beslissingen heeft de Algemene Vergadering een absolute meerderheid van stemmen nodig (50% + 1 stem). Voor andere, meer structurele beslissingen is een drievierde (75%)*, viervijfde (80%) of zelfs eenparigheid (100%) van stemmen vereist.""
Hoe gaat die eigenaar met 68% aan de bijzondere meerderheid komen?
Daarbij gezien deze over de meerderheid van stemmen beschikt worden die volgens mij herleid tot even veel als de andere eigenaars. Dat wil zeggen jullie % staat gelijk met % van andere eigenaar.
Heb het nu wel opgezocht - syndicus zou 50+1 % zijn.
* Dit wordt voor meerdere beslissingen teruggebracht in de nieuwe wet tot 2/3 de.

Herentals
Topic Starter

#3 , 10 jan 2024 10:55

Dag Franciscus, ik ben niet helemaal mee. Bedoel je dat je denkt dat aanstellen van een syndicus 2/3 van de stemmen vereist?

Reclame

LYNX XX

#4 , 10 jan 2024 11:51

Dag Franciscus, ik ben niet helemaal mee. Bedoel je dat je denkt dat aanstellen van een syndicus 2/3 van de stemmen vereist?
TS Franciscus meldt ; aanstelling syndicus 50 % +1
Dus jullie zitten steeds in een padstelling waant de andere eigenaar kan niet meer stemmen op de AV dan de rest van de eigenaars. Dus beide 34%, in jullie geval indien niet onderling overeenkomen = vrederechter.

mava105

#5 , 10 jan 2024 12:48

Ik dacht dat er, in het geval dat 1 eigenaar de meerderheid heeft door zijn totaal aantal quotiteiten, speciale regels waren.

LYNX XX

#6 , 10 jan 2024 13:28

Niemand kan aan de stemming van de AV deelnemen voor een groter aantal stemmen dan het totaal van de stemmen waarover de andere aanwezige of vertegenwoordigde mede eigenaars beschikken. Ook zelfs als hij over een groter aantal stemmen beschikt als de andere eigenaars.
Dus in geval van TS beide 50 % der stemmen ( van 68 % = 34 % ).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”