Erfattest en opvragingen

BartG1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erfattest en opvragingen

#1 , 08 jan 2024 21:10

Hallo allemaal

Ik heb even een vraag , mijn moeder is overleden , ik ben erfgenaam en beschik over een erfattest.
Ik heb vernomen dat ik opvraging kan doen mbt mijn moeder haar financieel verleden, echter blijkt dit niet zo te zijn voor uitbetaalde verzekeringen in het verleden en/of advocaten , klopt dit ?

Enkele jaren geleden heeft mijn moeder een een minnelijke schikking getroffen met een huurder via een advocaat.
Er zou een som geld betaald worden aan mijn moeder voor de schade en een deel van de huurschade zou via de verzekering van mijn moeder gaan.
Dit staat zo vermeld op een brief dat de advocaat van mijn moeder naar de huurder.

Nu is er geen spoor van de gelden van de verzekering te vinden op de rekeninguittreksels , en bij navraag bij de verzekering wensen deze hier niet op te antwoorden (ik heb wel weet dat deze gelden van de verzekering op de rekening van mijn zuster zijn gestort ipv op de rekening van mijn moeder)
Van de gelden dat de huurder rechtstreeks ging betalen aan mijn moeder , is ook geen spoor , enkel de brief van de advocaat heb ik in mijn handen dat er een afspraak ging gemaakt worden maar deze niet op papier ging geplaatst worden, en bij navraag aan de advocaat beroept deze zich op het beroepsgeheim (ik dacht dat als mijn moeder overleden is en ik erfgenaam was ik het recht had om dit te weten , blijkbaar niet dus)

Klopt het dat de verzekering mij niet hoeft te antwoorden en dat de advocaat zich beroept op het beroepsgeheim ?
Dat mijn moeder liet gebeuren is omdat mijn moeder aan dementie leed , dit louter ter informatie.

Alvast bedankt voor een reactie.

bullgod

#2 , 09 jan 2024 09:08

tussen de lijnen meen ik te lezen dat u uw zuster er van verdenkt een en ander scheef geslagen te hebben?
u kan aan uw zuster opheldering vragen; zonder dewelke u niet zal overgaan tot het ondertekenen van de verdeling van de nalatenschap van uw moeder.
stond uw moeder onder bewindvoering of was er een zorgvolmacht?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

BartG1
Topic Starter

#3 , 09 jan 2024 14:23

Idd
Enkel heeft mijn zuster er voor gezorgd dat we eerst de erfenis afgehandeld heeft en dan pas het erfattest heeft aangevraagd.
Ik ben stapsgewijs enkele dingen te weten gekomen , zodat het nu voor de rechtbank komt , alleen enkele dingen die ik ontdekt heb weet ik nog niet de bedragen etc van , vandaar mijn vraag , een verzekering heeft een schade uitbetaald aan mijn moeder , maar gestort op de rekening van mijn zuster (en zonder antwoord van hun weet ik niet welk bedrag en op welke rekening) idem voor de advokaat.

Reclame

bullgod

#4 , 09 jan 2024 14:51

hebt u een document opgemaakt met daarin hoe de erfenis verdeeld wordt tussen u en uw zus?
"het komt nu voor de rechtbank": heeft u een advocaat en heeft die uw zus laten dagvaarden?
vraagt u een gerechtelijke vereffening-verdeling van de erfenis?
ik kan begrijpen dat de destijdse advocaat van uw moeder alleen maar wil meewerken als beide kinderen hem daarom vragen.
of misschien zit hij mee in de slag met uw zus?

BartG1
Topic Starter

#5 , 09 jan 2024 19:03

De erfenis is in de minne geregeld , en nu in de laatste conclusies van tegenpartij bevestigen zij de verdeling.
En idd zoals ik al vermeld "conclusies" , heb ik idd mijn zus gedagvaard (omwille van diverse vreemde handelingen) de de eindconclusies zijn gemaakt en daarin vond ik de papieren van de advocaat en iets van de verzekering , daarom dat ik daarachter ging.
Ik vermoede dat de advocaat mij via mijn erfattest diende te antwoorden alsook de verzekering , maar ja blijkbaar niet dus. En hun laten aanschrijven door mijn advocaat is een dure grap , jammer want dan zal ik nooit de volledige waarheid weten...

bullgod

#6 , 09 jan 2024 21:26

welke procedure is er eigenlijk lopende? vereffening-verdeling?
wat is erfattest? akte van bekendheid?
indien vereffening-verdeling lopende, dan is verdeling toch nog niet geregeld?
er is toch nog geen vonnis?
is er eigenlijk een boedelnotaris aangesteld?
waarom zou uw advocaat de tegenpartij aanschrijven?
indien hij nog een conclusie mag indienen, moet hij hierin reageren op de nieuwe stukken, verduidelijking vragen en vorderingen stellen.
indien hij geen conclusie meer kan indienen, moet hij reageren op de pleitzitting, denk ik.
althans voor zover ik de situatie begrijp.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”