Beste
Ik bewoon in 1 van de 60 appartementen die ons appartementsblok heeft.
Elk kwartaal betalen we een bijdrage gemeenschappelijke kosten. Hier is ook verwarming (mazout) inbegrepen, is namelijk 1 circuit en onze verwarmingen zijn voorzien van meters.
In oktober, november 2022 hebben we ons afrekening ontvangen. Hier heb ik een teruggave gekregen. Begin december 2022 startte de bijdrage voor 2024,
[/u][/b] isdit de bijdrage voor 2023 ??
zoals ook begin maart, juni en september.
Nu krijgen we in november weer een afrekening en zie ik dat de teruggave van 2022 afgetrokken is van de reeds betaalde gemeenschappelijke kosten van 2023, zodat onze bijdrage 2023 minder is en we nu bijbetalen.
Klopt deze berekening wel?
Indien u bij de jaarafrekening een bedrag moet terugbetaald krijgen, dan moet de syndicus dit gewoon overschrijven op uw bankrekening. Tegoeden en verschuldigde saldi moeten na kwijting van de boekhouding en de jaarafrekening vereffend worden. Dit binnen de 30 dagen na goedkeuring. U hoeft geen jaar op uw tegoed te wachten.
U had de syndicus hiervoor moeten attenderen.
De vraag die zich nu stelt is : heeft u uw tegoed reeds ontvangen ?
Indien tegoed ontvangen, moet deze niet afgetrokken worden van uw provisies 2023. Die wordt afgeboekt van uw persoonlijke rekening courant bij de VME.
De syndicus gaat hier in de fout. Want dan zou hij indien de verschuldigde bedragen 2022 betaald werden door de ME's deze ook op hun nieuwe afrekening komen = zouden nu dus kunnen terugtrekken ?? Rare werkwijze en boekhoudkundig onjuist.
Contacteer ook de rekencommissaris omtrent deze werkwijze.