Mijn deelneming
na grondige onderzoek van notaris blijkt dat hij aan zijn kant geen familie meer heeft
maar wel half broer die in nederland woont in heerlen (NL) en twee neven in wallonie .
Tenzij u in een eventueel testament zou staan, bent u geen erfgenaam.
Als u wel in testament staat, kijk dan ZEER goed uit wat u doet:
Stel absoluut geen daden in de plaats van de overledene:
Geen abonnementen of nutsvoorzieningen opzeggen in diens naam !
Doet u dat wel, dan aanvaardt u impliciet de erfenis, en de schulden, ook al wenst u die eigenlijk te verwerpen !
https://www.elfri.be/artikel/stilzwijge ... latenschap
Er was een goede PDF over, maar is blijkbaar verdwenen
U (of de familie) mag wel de goederen van de overledene "bewaren"
Geen idee of overledenen veel gerief had ?
Persoonlijk zou ik dat doen IN zijn voertuig, best samen met iemand van de familie
Komt er iemand aankloppen: "daar staan de goederen van de overledene"
en wagen die op mijn oprit staat waarvan verzekering is en op mijn naam en nummerplaten omdat eigennaar geen rijbewijs bezit
Dus iemand zonder rijbewijs koopt auto, en laat die door u verzekeren / inschrijven ???
Geen gezonde toestanden, zoals u ontdekt ...
Voertuig is niet van u, dus NIET mee rijden oid
U kan het uiteraard ook niet verkopen
Als de verzekering
op uw naam staat kan u die wel stopzetten, en de
nummerplaat die blijkbaar ook op uw naam staat kan u laten schrappen (achterste, officiële plaat losvijzen en naar Bpost kantoor brengen)
de vraag is wat .als familie dit gaan verwerpen wat gebeurdt met wagen als ik dat ook gaan verwerpen na uitspraak van notaris wie betaald nog de schulden van wagen .wordt wagen eigendom van vaderstaat of moet wagen verkocht worden en geld terug gestort naar schuldeiser
De schuldeisers gaan aankloppen bij de erfgenamen
In eerste instantie familie, en eventueel testamentaire erfgenamen - zelfs na verwerping gaan er zijn die toch proberen
Kosten voor begrafenis en laatste ziekenhuisfactuur zijn voor rekening van de "normale" erfgenamen
hoe bescherm ik mijn inboedel waarvan geen bewijzen zijn omdat allemaal tweede hands is
Dat wordt een lastige ...
U kan er last mee krijgen
Nu , inboedels in beslag nemen brengt doorgaans meer kosten mee dan opbrengsten want doorsnee inboedel brengt bij verkoop toch niks meer op.
Voor beslag is een vonnis van een rechter nodig
Wat komt niet voor beslag in aanmerking:
https://www.gerechtsdeurwaarders.be/de- ... e-goederen