Ik ben recentelijk onterecht veroordeeld geweest voor een verkeersinbreuk, i.c. een aanrijding met vluchtmisdrijf doch ik bevond me op het moment van de feiten thuis.
Tijdens het politionele verhoor heb ik duidelijk aangegeven dat ik thuis was op het moment van de feiten en dat ik mijn wagen enkele dagen na de feiten beschadigd aanvond met mijn contactslot die geforceerd was.
Mijn pro-deo advocate adviseerde me a priori om "schuldig te pleiten" en de waarschijnlijke boete te accepteren–waar ik niet akkoord mee ging daar ik onschuldig ben–doch domweg accepteerde daar ik nooit met het gerecht in aanmerking ben gekomen en haar expertise en ervaring vertrouwde. Er zijn camerabeelden van het accident doch de dader in kwestie is onherkenbaar op de beelden, idem wat betreft mijn nummerplaat, volgens mijn advocate. Ze heeft me ook de beelden niet laten zien. Er zijn enkel 2 getuigen volgens het vonnis doch de beschrijving van de bestuurder komt in de verste verte niet overeen met mezelf: "..een man van Noord-Afrikaanse (??) origine van midden 30". Ik ben een 56 jarige man van Vlaamse origine!!!
Het vonnis dicteert een boete t.b.v. 1600 EUR (excl. proceskosten t.b.v. ca. 300 EUR aan proceskosten) met een rijverval van 30 dagen.
In het vonnis werd mijn versie van de feiten alszijnde "ongeloofwaardig" bevonden door de rechter.
Mijn vraag is hoe teken ik zelf, zijnde zonder advocaat, beroep aan tegen dit vonnis? Wat zijn de kosten hiervan?
Mijn advocate adviseerde hier zelf tegen omdat en ik citeer: "In graad van hoger beroep, riskeert u evenwel een veel zwaardere straf, vermits het OM eveneens in beroep kan gaan (wat in de praktijk automatisch voorkomt in geval van beroep door de beklaagde)."
Klopt dit?
Kan ik een herziening van dit vonnis aanvragen bij het OM?
Dank alvast