#11 , 25 dec 2023 08:44
Na veel googelen ben ik een formule gestuit die de oplossing kan zijn om vergoed te worden als gepensioneerde onderhoudsman in zijn appartementsgebouw en waarbij hij toch geen geld uitgeleerd krijgt, m.a.w. geen inkomsten zoals de fiscus dat verstaat . Hoe het precies uitgewerkt moet worden weet ik niet (ik ben geen boekhouder) maar het principe berust hierop: de onderhoudsman/mede-eigenaar stort maandelijks, naargelang zijn aandeel, een vast bedrag op de VME-rekening, maar de maandelijkse werkuren en kleine onkosten die hij uit eigen zak betaalt worden de maand daarop afgetrokken van dat vaste bedrag (hij hoeft geen bonnetjes binnen te brengen, gezien hij veel materiaal uit eigen voorraad gebruikt.) De onderhoudsman/mede-eigenaar zal dus elke maand een ander uitgerekend bedrag moeten storten, waarbij hij zelfs voor een bepaalde maand een overschot kan opbouwen. Uiteraard mag er bij de jaarlijkse afrekening geen overschot zijn die te wijten is aan de binnengebrachte maandelijkse uurlonen van zijn onderhoud.
Een eenvoudigere denkpiste: er is veel onderhoud (oud gebouw) en de onderhoudsman die van alle markten thuis is onderhoudt het gebouw verder zoals hij al jaren deed (er was toen een interne syndicus die de uren wel uitbetaalde) en hij betaalt ook kleine aankopen uit eigen zak of voorraad (geen bonnetjes) alleen bij grotere aankopen bezorgt hij een bonnetje aan de syndicus, wat dan terugbetaald wordt volgens zijn te betalen aandeel. Hij onderhoudt dus het gebouw alsof het helemaal het zijne is; hij werkt dus gratis, sterker nog hij betaalt zelfs uit eigen zak vele kleinigheden die nodig zijn voor alle denkbare onderhoudswerken (van dak t.e.m. tuin).
Hij betaalt echter geen maandelijkse vaste bijdrage zoals de andere mede-eigenaars, en ook geen syndicus en geen jaarlijkse verzekering. Voor grotere aankopen bezorgt hij de syndicus een bonnetje, dat dan terugbetaald wordt volgens zijn aandeel. En als er werken uitgevoerd moeten worden die hijzelf niet kan of wil uitvoeren is dat een zaak voor de syndicus, waarin de onderhoudsman uiteraard mee betaald naargelang ieders aandeel.
Wat denk je daarvan?