Culturisme / rassisme : waar ligt de grens ?

Janssens jan
Topic Starter

Culturisme / rassisme : waar ligt de grens ?

#1 , 25 jan 2010 23:58

De wetgevende macht in een land maakt de wet. De wet bestaat uit regels waar iedereen zich in dit land aan dient te houden.

Off topic :
Bestaat de " Orde van de Arme Ridders van Christus en de Tempel van Salomo " nog ?
Laatst gewijzigd door Janssens jan op 28 jan 2010 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#2 , 26 jan 2010 01:32

Ik denk dat onze huidige perceptie van het belang van de eigen Cultuur ten opzichte van andere Culturen bij sommigen inderdaad een extreem standpunt inneemt. Zonder dit echter goed te willen praten vind ik wel dat je een dergelijke discussie binnen zijn context dient te zien. Europa is door omstandigheden gedurende millennia (en in feite nog steeds) het meest versnipperde staatkundig verdeelde continent op deze aardklloot. ( zowel naar oppervlakte per natie als naar aantal naties toe)
Gedurende het laatste millennium kan je spreken van een consolidatie op staatkundig en geografisch niveau in Europa; van 220+ koninkrijken, graafschappen, prinsdommen, bisdommen, keizerrijken en dies meer blijven er anno 2010 amper 51 over.

Op een niveau daarboven vindt er nu een gradueel Europees eenmakingsproces plaats.

Dit kan en wordt door velen ervaren als nog maar eens een bedreiging van de "eigen cultuur" waartegen men zich dient te wapenen. Een van de grootste erfenissen die de strijd van de laatste duizend jaar immers met zich heeft meegebracht is immers de personificatie in elk van ons van die cultuur. Wij willen geen nummer, geen naamloze massa zijn. Elke regio koestert aldus een aantal kenmerken waarin deze zich van anderen onderscheidt: bouwstijl, uitgaansleven, gerechten, dranken, dansen, "rare" wetgeving ( denk maar aan Ierland waar je bij vonnis niet schuldig én niet onschuldig bevonden kan worden.), kleding, muziekvoorkeur, omgangstaal, enz, enz.

Denk nu echter niet dat wij de enigen zijn die een dergelijk stadium doormaken; dezelfde evolutie speelt zich momenteel af in Z-Amerika (waar de eerste echte vrijhandelsorganisaties op dit ogenblik gevormd worden en men begint te spreken over een eengemaakte munt), In het Midden-Oosten ( idem), Afrika ( De dictatoriale regimes dienen één voor één plaats te ruimen en de eerste ernstige vrijhandelsorganisaties zijn in volle ontwikkeling om interne handel binnen Afrika te promoten).

Onder historici, antropologen en economen is deze tendens reeds enige tijd gekend en wordt deze aangeduid met de term "regionalisation due to continentalisation" en wordt deze tendens die de laatste drie decennia zeer uitgesproken is voor een belangrijk deel verklaard als een gevolg van de definitieve doorbraak van het kapitalisme op een globale schaal en de eerste echte wereldhandelsmarkt die hierdoor ontstaat (die minder dan ooit tevoren wordt beperkt door protectionistische maatregelen).

Zoals altijd gaan dergelijke processen gepaard met excessen ( die zelf in extreme gevallen uitmonden in genocides zoals er reeds een paar tientallen gekend zijn) en zoals altijd zal het aan de individuen zelf zijn om deze een halt toe te roepen door samen te groepen en een deel van hun specificiteit op te offeren. (hetgeen dan weer na verloop van tijd resulteert in een nieuwe regionaliteit...)

Wat betreft de ridders die met twee op een paard dienden te reizen... Hun armoede was relatief schromelijk overdreven; de meeste van hun middelen werden gepompt in troepen voor de reconquista en de verdediging van het heilig land. Corruptie was schering en inslag in de hogere rangen en men kan ze in feite praktisch alleen verantwoordelijk stellen voor de intense haat van het Midden -Oosten naar het Westen toe. Zij hielden één van de minder gekende genocides onder de lokale bevolking en kunnen aldus als voorbeeld staan voor het Culturisme/racisme dat je als titel aanhaalt.

Bestaan ze nog steeds? Velen verwijzen naar de "beruchte" vrijmetselaars met hun wereldomspannende samenzweringen en geheimen die de machtigen der aarde op voeten doen beven.... :shock: Voor de iets minder goedgelovingen lijkt de stelling dat deze vrijmetselaars een veredelde alumnisocieteit zijn die gesteld is op haar privacy beter verteerbaar...

Daarnaast zullen er nog tal van andere geheime genootschappen zijn die hun stamboom beginnen met ontsnapte tempeliers. de graad van waarheid hierin verscholen laat ik over aan de leden van die genootschappen (een kleine 10 jaar geleden is er een werk verschenen dat trachtte per continent een rudimentair overzicht te geven van geheime genootschappen, ik dacht me te herinneren dat de teller met zekerheid de 19.000 passeerde maar dan kan je je weer de vraag stellen van hoe geheim je genootschap is als men weet dat het bestaat...)

Tot zover deze nachtproza... Nu terug naar mijn SF boek " Iron Sun" en de tennismatch van Henin. :mrgreen:

Janssens jan
Topic Starter

#3 , 26 jan 2010 09:47

Laten we de discussie leuk houden en “ dansen “ onthouden :
Een multi-culturele samenleving heeft zijn charmes , muziek , dans …….

Het wordt echter minder leuk als we op termijn naar andermans pijpen moeten gaan dansen ?

Ook minder leuk :
Het menschDOM onderscheidt zich van het dierenRIJK door zijn aanpassingsvermogen .
Dit ging tot op heden met veel bloedvergieten gepaard …
Waar godsdienst regeert , vloeit het meeste bloed , vindt men de hoogste graad van corruptie , tot zelfs kinderprostitutie ( cf Thailand ... is het Boudhisme daar geen staatsgodsdienst ? ) .
Laatst gewijzigd door Janssens jan op 29 jan 2010 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Vandebos

#4 , 26 jan 2010 11:07

Maar dan vergeet je wel 5 eeuwen van kolonisatie waar wij Westerlingen met zwaard en geweer in de hand eventjes onze cultuur en "beschaving" gingen opdringen... (en laten we dan even aan de gevolgen denken, 30 miljoen doden geschat in Z Amerika op 45 jaar, een kleine 18 miljoen slaven levend aangekomen in de nieuwe wereld in 2 eeuwen (verdubbel dus het aantal afgevoerden maar), tussen de 8 à 12 miljoen doden in het huidige Congo alleen gedurende de ongeveer 20 jaar dat het onder beheer van Léopold II stond, enz...)

Blijkbaar ervaart men het niet zo leuk eens aan de andere kant te staan (zelfs in de huidige extreem milde vorm) wanneer migranten, naar hier gehaald om werk uit te voeren dat we zelf niet meer wensen te doen, zich settelen en een gedeelte van hun cultuur in onze gewesten binnenbrengen...

tussen haakjes, het mensdom onderscheidt zich niet door zijn aanpassingsvermogen die eer is weggelegd voor sommige vissoorten, kakkerlakken en, in enige mate, ratten.

De mens onderscheidt zich wel van de rest van de dierenwereld door zonder problemen zijn eigen rasgenoten uit te moorden, zijn leefomgeving aan zich aan te passen in plaats van het omgekeerde ( en dit zonder dat er een zich een nieuw evenwicht ontwikkeld dat hem blijft ondersteunen), door zich als een virus over alle mogelijke milieus te verspreiden, zelfs diegene waar hij slechts met enorme externe logistieke steun kan overleven (antarctica, suborbitale omloopbanen)

Een onderscheid op niveau van intelligentie is moeilijk toe te kennen aangezien we er tot op heden nog steeds niet in geslaagd om over diersoorten heen een degelijke graadmeter te ontwikkelen waartegen we de verschillende soorten intelligentie kunnen afmeten.

En voor kinderprostitutie hoef je heus niet naar Thailand te reizen, ga gewoon naar de gordijnstraten in Roemenië (en ik dacht dat daar het katholicisme staatsgodsdienst is...) om dan nog maar te zwijgen van de ondertussen duizenden gekende gevallen van kindermisbruik door katholieke priesters...

Een multiculturele samenleving heeft zijn charmes doch als één van de culturen gaat beslissen wat wel of niet kan zonder rekening te houden met de andere cultuurdragers is het woord multi teveel denk ik.

sniper

#5 , 26 jan 2010 12:10

Een multiculturele samenleving heeft zijn charmes doch als één van de culturen gaat beslissen wat wel of niet kan zonder rekening te houden met de andere cultuurdragers is het woord multi teveel denk ik.
ben je ooit al eens in echte arabische landen geweest
je moet eens rondkijken dan hoeveel andere culturen daar vrij mogen op straat lopen
ik raad je een om eens met een ketting met een kruisje aan opstraat te lopen

uit eigen ervaring weet ik dat je heel snel zal aangemaand worden dat te verbergen

ik sta volledig open voor andere culturen, maar het mooiste is dat elk van die culturen zijn plek heeft
door mekaar verliezen alle culturen hun eigenheid
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Janssens jan
Topic Starter

#6 , 26 jan 2010 12:39

Mijn ervaring :
Ik heb 6 maand in een islamitische democratische republiek geleefd .
Wat ik denk , zeg ik .
Een amerikaan die al jaren aan de slag was in dit land zei mij ; Janssens , hou je mond , of je hebt niet lang meer te leven .
Ik heb hem op zijn woord genomen , ons boeltje opgepakt en weg waren wij .
Koekoe , hier zijn we dan terug , in ons leuke landje .

Vandebos

#7 , 26 jan 2010 12:59

Zie voorgaande berichten als reden voor het verzoek dit kruisje weg te bergen.
Hier op straat ga je ook niet rondlopen met een swastika aan een ketting of een dubbele bliksemschicht op een schouderpatch ( dacht dat deze zelfs hier gewoon ronduit verboden zijn bij wet terwijl in andere culturen het semi-religieuze symbolen zijn)?

Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat ik als overtuigd agnosticus niet echt het nut inzag van met een kruis rond mijn nek tijdens mijn vakanties in Egypte, Marokko, Tunesië, Turkije, Jordanië en Iran te gaan rondwandelen...

Net zoals ik bij het bezoeken van kerk uit respect voor diegenen die wel geloven in Christus mij zal gedragen zoals van mij verwacht wordt in een kerk zal ik in een moskee, de tempel van Vishnu of een sikh tempel mij gedragen zoals van me verwacht wordt.
ik sta volledig open voor andere culturen, maar het mooiste is dat elk van die culturen zijn plek heeft door mekaar verliezen alle culturen hun eigenheid
Maar elke cultuur staat in continue contact met andere culturen, neemt hiervan over, stoot af of duld lijdzaam. Dat is juist een deel van de specificiteit van die cultuur. Het valt niet te ontkennen dat door de relatief recente revolutie in communicatiemiddelen en transportmogelijkheden alle culturen veel dichter bij elkaar staan dan neem een eeuw geleden, hetgeen zorgt voor een verhoging van onderlinge wrijvingen. Zal er hierdoor ooit een eenheidscultuur ontstaan? hoogstwaarschijnlijk niet.

Neem een concreet voorbeeld: Japan, klassiek voorgesteld als een bastion van xenofobie met een cultuur die alle externe culturele invloeden radicaal weigert. Fast food zal er logischerwijze nooit doorbreken.Maar wat zie na dertig jaar Mc Donalds en KFC? Deze twee typische boegbeelden van de fast food cultuur ontbreken grotendeels uit het Japanse straatbeeld maar een type restaurant dat bijna volledig verdwenen was na WOII namelijk het eten van sushi en sashimi is in fast food versie op elke straathoek aanwezig...

Vandebos

#8 , 26 jan 2010 13:01

Mijn ervaring :
Wat ik denk , zeg ik .
Een amerikaan die al jaren aan de slag was in dit land zei mij ; Janssens , hou je mond , of je hebt niet lang meer te leven .
Maar dat is dan ook weer typisch. Hier protesteert men als een andere cultuur zich teveel opdringt aan onze eigen cultuur. Maar als we ergens anders naar toe trekken voor vakantie of te werken verwachten we plots wel dat de lokale cultuur zo maar weg dient te ruimen voor de onze...

Janssens jan
Topic Starter

#9 , 26 jan 2010 13:23

Mijn ervaring :
Wat ik denk , zeg ik .
Maar dat is dan ook weer typisch. Hier protesteert men als een andere cultuur zich teveel opdringt aan onze eigen cultuur. Maar als we ergens anders naar toe trekken voor vakantie of te werken verwachten we plots wel dat de lokale cultuur zo maar weg dient te ruimen voor de onze...
Dit heeft niets met cultuur te maken beste , ik heb het hier over vrije meningsuiting ( er komt meer , op gepaste tijd : preuve a l'appui : geen toetsenbord problemen gehad deze keer ) .

Vandebos

#10 , 26 jan 2010 13:50

Vrije meningsuiting is een typisch Westers cultureel gebruik dat in talloze andere culturen ofwel slechts in zeer afgezwakte vorm bestaat of zelfs volledig niet...

Dat valt moeilijk te bevatten voor ons net zoals het voor die andere culturen moeilijk te bevatten is dat een dergelijk ding bij ons wel bestaat.

Janssens jan
Topic Starter

#11 , 26 jan 2010 14:02

Vrije meningsuiting is een typisch Westers cultureel gebruik dat in talloze andere culturen ofwel slechts in zeer afgezwakte vorm bestaat of zelfs volledig niet...

Dat valt moeilijk te bevatten voor ons net zoals het voor die andere culturen moeilijk te bevatten is dat een dergelijk ding bij ons wel bestaat.
Misschien ook democratie ?

Vandebos

#12 , 26 jan 2010 14:36

Klopt effectief. Democratie is voor vele niet westerse culturen zowel voor de leidingevenden als de gewone bevolking een waanzinnig concept.

Vergeet niet dat wat wij nu op dit ogenblik democratie noemen een distillaat is van meer dan 2 eeuwen experimenteren in een geografisch beperkte ruimte waar de aard, organisatie en technische kennis van de samenleving ons in staat stelde om een dergelijk systeem te ontwikkelen zonder dat dit een te negatieve invloed had op het overlevingspotentieel. Een dergelijke structuur dan inplanten in een samenleving die deze ontwikkeling niet zelf heeft ondergaan is vragen om pijnlijke en moeizame overgangsperiodes waarin de samenleving eraan onderworpen kan uithalen naar diegene die ze oplegt.

Vanuit dat standpunt gezien is de zeer graduele en uiterst langzaam georkestreerde overgang naar een kapitalistisch en democratisch systeem in China een betere oplossing dan wat wijzelf gedurende 250 jaar geprutst hebben in Afrika en het Midden-Oosten.

Laat aub duidelijk zijn dat ik een absoluut voorstander ben van een democratisch systeem met een op het kapitalisme gebaseerde economie. Maar laat het alsjeblieft ook duidelijk zijn dat dit een systeem is dat je niet zomaar overplant op eender welke maatschappij zonder zware gevolgen...

sniper

#13 , 26 jan 2010 14:43

Zie voorgaande berichten als reden voor het verzoek dit kruisje weg te bergen.
Hier op straat ga je ook niet rondlopen met een swastika aan een ketting of een dubbele bliksemschicht op een schouderpatch ( dacht dat deze zelfs hier gewoon ronduit verboden zijn bij wet terwijl in andere culturen het semi-religieuze symbolen zijn)?
...
een kruisje van hoop en al 2 cm op zijn langst is idd heel uitdagend

als je er niet gewoond/gewerkt hebt is het moeilijk je een beeld te vormen

de mensen zijn er eerlijker dan hier, op alle gebied
ze zullen je niet bedriegen, maar ze zeggen dan ook wel rechtuit hun gedacht

mocht je hetzelfde hier zeggen (of denken) heb je allang problemen met het centrum voor gelijke kansen en rascismebestrijding
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Vandebos

#14 , 26 jan 2010 15:34

Dat kruisje symboliseert 10 kruistochten, 150+ jaar koloniaal beleid en nog eens enkele decennia aan neokoloniaal beleid.

Dat kruisje vertegenwoordigt in hun ogen een Verenigde Naties die zomaar kan beslissen een van hun naties, die reeds millennia bestond, zomaar op te heffen omdat diezelfde westerse staten enige jaren ervoor niet in staat waren gruweldaden in het hart van hun eigen cultuur te voorkomen. Dat land was toch "maar" een protectoraat...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 26 jan 2010 16:10

Iron Sun - is dat samentrekking van 'Blote zon en Stalen holen' van I.A.?

In onze mappij is het idnividue en dus alle rechten en plichten ... nu ook recht op privacy ( als laatste) eigen in het Westen.
Andere culturen onder ons hebben een groepsgeest - tribu - familieeer.
Laat staan andere culturen die hier niet met velen zijn.
Wie moet zich aan wie aanpassen - wat is cultuur en wat is godsdienst en wat is welke godsdienst ( overname van elementen uit vroegere'godsdiensten'
(katholiek geloof samengesteld uit Germaanse en Keltische feesten - Joodse elementen - Zarathustra niet vergeten enz enz)

Terug naar “Praat café”