Ingevolge een parkeerretributie van Stad Oostende omdat een kaart voor een persoon met een handicap niet vooraf werd geregistreerd, heb ik de sanctionerende ambtenaar de volgende vragen overgemaakt. Ik kijk uit naar het antwoord van Stad Oostende en de overige adviezen/antwoorden.
1. Overwegende dat u onjuist beweert “Stad Oostende heeft ervoor gekozen, in tegenstelling tot andere steden, om het gratis parkeren voor personen met een handicap verder toe te laten” en dit terwijl de meeste steden het gratis parkeren voor personen met een handicap toelaten zowel op de voorbehouden plaatsen en de reguliere betalende plaatsen en dit zonder de verplichting van registratie;
2. overwegende dat de personen met een handicap die niet over een vrije voorbehouden parkeerplaats kunnen beschikken intentioneel door de Stad Oostende en haar parkeerbeleid worden gediscrimineerd en dit in vergelijking met de personen met een handicap die wel over een vrije voorbehouden parkeerplaats kunnen beschikken; en dat de criteria voor die discriminatie ontbreken; de discriminatie bestaat erin dat in functie van de beschikbare parkeerplaats de ene zich wel moet registreren op straffe van retributie en de andere niet;
3. overwegende dat de Stad Oostende intentioneel de mobiliteit van de personen met een handicap beperkt omdat slechts 2 nummerplaten kunnen geregistreerd worden; en dat de criteria voor de registratie-beperking van slechts 2 nummerplaten ontbreken;
4. overwegende dat de controle door een parkeerwachter duidelijkheid kan verschaffen bij enerzijds de anomalie van de vaststelling door de scanwagen/ de beschikbare digitale gegevens en de aanwezigheid van de parkeerkaart voor personen met een handicap in het geparkeerde voertuig; doch dat dit intentioneel niet gebeurt; waarom wordt geen parkeerwachter voor controle ter plaatse gestuurd wat in andere gemeenten wel gebeurt?
5. overwegende dat het parkeerbeleid van de gemeentes in België een kluwen is – iedere “baronie” heeft zijn eigen parkeerbeleid, en dat redelijkerwijze kan verondersteld worden dat de autobestuurder niet altijd op de hoogte is van het vigerende parkeerbeleid;
6. overwegende dat de Stad Oostende bij een eerste inbreuk nalaat de overtreder van het parkeerbeleid op de hoogte te brengen; en dat er van sensibilisering geen sprake is en dit terwijl de beschikbare digitale gegevens een politiek van sensibilisering vergemakkelijkt en efficiënt maakt;
7. overwegende dat de afhandeling van identieke inbreuken door buitenlanders, die redelijkerwijze verondersteld worden zich ook te laten registreren doch in werkelijkheid onrealistisch en onmogelijk is, mogelijk discriminerend is en dit in vergelijking met de afhandeling van de inbreuken begaan door Belgen;
8. overwegende dat het privacy-beleid niet wordt toegelicht en dit bij registratie van de gegevens via het digitale loket; wordt de Stad Oostende verzocht door ondergetekende het privacy-beleid toe te lichten;
9. overwegende dat uw site melding maakt van “Heb je toch een retributie ontvangen, neem dan contact op met het parkeerloket”; mag ik Stad Oostende verzoeken welke de meerwaarde is van de contactname met het parkeerloket bij ontvangst van een retributie?
10. overwegende dat ik een persoonlijk onderhoud met de sanctionerend ambtenaar zou appreciëren;