Beste forumleden
Ik wil mijn verhaal delen met jullie, in de hoop dat iemand me kan helpen.
Mijn ouders hebben 30 jaar geleden een tweede verblijf gekocht. We zijn met vier kinderen. Een paar jaar geleden is mijn vader overleden, waardoor de kinderen de blote eigenaren zijn geworden en mijn moeder het vruchtgebruik heeft.
Eén van mijn zussen heeft de vraag gesteld om de woning over te kopen van ons. Wij, als goedgelovige schapen, zijn hiermee akkoord gegaan, voor een groot deel emotioneel omdat we dit nog in de familie wilden houden en geen ruzie wilden hebben.
De schatting is gebeurd in 2016 door een erkende schatter/landmeter. Uiteindelijk heeft mijn zus de woning in 2021 gekocht aan het schattingsverslag van 2016 en dit voor een prijs van 670.000 euro.
Achteraf vond ik het ook niet correct om het te kopen aan het schattingsverslag van 5 jaar terug. Nu hebben we gehoord van onze moeder dat ze aan de schatter heeft gezegd "het is voor een kind, schat het niet te hoog".
Tot onze grote verbazing heeft mijn zus de woning nu achter onze rug verkocht voor maar liefst 1.200.000 euro. Er zijn geen verbouwingswerken of aanpassingen gebeurd aan het pand, dus alles is hetzelfde gebleven. Dit wil zeggen dat ze in amper twee jaar tijd liefst 530.000 euro winst heeft gemaakt met een winstmarge van 75% zonder iets te doen op de kap van ons.
Dit voelt zeer wrang aan. We hebben dit al aangekaard bij onze moeder. Mijn zus zegt "verkocht is verkocht, en jullie moeten nu niet zagen over dat ik zo'n bedrag krijg".
Mijn moeder is momenteel in twijfel wat ze moet doen. Ze is niet echt iemand die actie onderneemt. Ze wil de zaak liever met rust laten.
Mijn zus heeft ons gebruikt met de belofte "het blijft nog in de familie" om dan na 2 jaar te zeggen "ik verkoop het" en dan met de grote winst gaan lopen. We voelen ons als kinderen bedrogen.
Er zijn enkele dingen die vragen oproepen:
Hoe kan de schatter hierzo fout geweest zijn?
Weten jullie raad wat ik hieraan kan doen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.