klacht tegen een autohandelaar en de techn. keuring ?

es124
Topic Starter

het besluit van de expert

#31 , 08 jan 2010 12:38

hier in het kort de besluiten van de expert,

- De opgesomde gebreken maken het onmogelijk het voertuig op een degelijke en betrouwbare wijze te gebruiken.

- De uitwendige staat van het voertuig geeft geen correct beeld van de algemene toestand van het voertuig, vooral uit technisch oogpunt.

-Daar het voertuig een bepaalde voorgeschiedenis heeft (ch. geschrapt )
kunnen wij stellen dat het desbetreffende voertuig niet 100% betrouwbaar overkomt.

- Daar eigenaar maar 3536 mils. heeft gereden, kunnen we met zekerheid stellen dat de opgesomde mankementen reeds aanwezig waren bij het sluiten van de overeenkomst.

- De verkoper van het voertuig, vertegenwoordigd door de echtgenote is bereid het voertuig terug te nemen voor de verkoopprijs, met uitzondering van de gemaakte kosten. ( ter inl. : de handelaar is nu wel weer van gedacht veranderd, en wil geen euro betalen voor het voertuig )

- De mankementen aan het voertuig herstellen kunnen wij ramen op een kost van 8.223, te verhogen met de kost voor de nog verborgen gebreken.

p.s. blijkbaar uit het onderzoek van de epert, had de handelaar al de ABS module vervangen.

op 25/12 moesten de vragen of opmerkingen binnen zijn bij de expert.

ziezo, en nu hopelijk nog in januari een besluit van de rechter .... of is dit ietsje te optimistisch ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#32 , 08 jan 2010 18:31

lees eens de wet op de produktaansprakelijkheid -
http://www.dvl.be/syntra/Productaansprakelijkheid.pdf
Als men als handelaar wijzigingen aan aan produkt aanbrengt EN men verkoopt dat dan is men aansprakelijk voor dat produkt.
In dit geval is hij nog invoerder geweest wat de zaak nog leuker maakt gezien hij dan zo wie zo aansprakelijk is voor het produkt als invoerder - 'verkocht' aan zijn vrouw die het dan aan u verkocht heeft ...

Hopelijk heeft uw advokaat hier ook aan gedacht

es124
Topic Starter

#33 , 25 jan 2010 16:25

Eindelijk het eindverslag ontvangen van de expert.
alles blijft zoals in zijn eerste verslag.

Tegenpartij gaat niet akkoord met de conclusie. van de expert.

Daarom heeft de tegenpartij zelf een expert aangesteld ??,
als reactie op het negatieve verslag voor hen van de door de rechtbank aangestelde expert.
Hoe dat zij dit maar kunnen doen begrijp ik niet goed, en dit zonder zelfs de wagen te zien !

Wat me nu het meest depressief maakt is het feit dat na zo lang wachten,
is dit :
mijn advocaat schrijft aan mijn verzekering die tussenkomt voor de kosten:

........... ik vestig er uw aandacht op dat ik dan een conclusiekalender moet vragen en een pleitdatum, die ik niet vroeger verwacht dan eind 2010 !!!!!!!!!!

Moet ik dus nu nog een jaar wachten voor dit voorkomt ?
de wagen staat daar maar in de garage , verzekering loopt voort enz..

Kan dit echt niet sneller ?????

Als ik dan toch weer een jaar moet wachten voor dat dit voorkomt,
zou ik niet beter strafrechtelijk klacht neerleggen bij het parket tegen de handelaar zelf.

Reclame

Franciscus

#34 , 25 jan 2010 18:51

Die handelaar -- in feite zijn vrouw stelt nu een expert aan tegen de expert die door de rechtbank is aangesteld???
Wat is dat nu voor onzin. De expert door de rechtbank aangesteld is de expert waar beide partijen mee akkoord waren.

Uw advocaat moet asap aan de rechtbank vragen de zaak te laten voorkomen. (die asap kan idd een jaar zijn hoor)
Eventueel als bijkomende nog dervingskosten en gerechtelijke intrest op uitstaand bedrag.

Wat de strafrechtelijke kant betreft : daar zit nu wel een probleem gezien een strafprocedure de burgerlijke procedure opschort.

es124
Topic Starter

#35 , 25 jan 2010 19:35

Beste Franciscus,

ik weet het , het is bijna onwaarschijnlijk, maar ze stellen de expert zijn deskundige kwaliteiten in twijfel.

zeer kort :
" De tegenpartij verbaast zich erover dat de expert zo van mening is veranderd is !
tijdens de expertise was er volgens de tegenpartij geen enkel euvel op te merken ...... !!!! )
en zeggen ze : op basis van niet-tegensprekelijke vaststellingen bij de garage ( novoto ) veranderd u van mening .
Mijn cliënte, noch haar echtgenoot, noch ik zelf konden in aanwezigheid van iemand van de garage opmerkingen maken. zodat het tegensprekelijk karakter van het deskundig onderzoek en de regels van het ger. wetboek niet gerespecteerd werden. .................................."

zover de tegenpartij.

Ik krijg het gevoel dat de tegenpartij probeert de expertise ongeldig of partijdig te maken, omdat de wagen bij expertise nooit op een brug heeft gestaan,
( spijtig voor ons, want er zou nog veel meer euvels naar boven gekomen zijn )
en de expert de vaststellingen van de garage overgenomen heeft
( betrokken partij )

Wat als de rechter na 1 jaar beslist dat de wagen opnieuw moet onderworpen worden aan een 2é expertise, en dat ze dan kunnen zeggen dat het niet aan te tonen is dat de euvels al aanwezig waren ! ( omdat het al te lang geleden is !! )

De wagen staat sinds het groot verlof stil en de euvels ( corrosie enz. ) gaan er niet op verbeteren.

alvast bedankt

AirNautique

#36 , 26 jan 2010 19:31

Beste,

Troost u, ik heb een soortgelijke zaak lopen. Het betreffende voertuig heb ik in 2002 aangekocht, een week na aankoop al een hoop problemen. Advocaat dadelijk actie laten nemen. Ook een gerechterlijke expertise laten doen. Onlangs bericht gehad van de rechtbank dat de zaak eind maart 2010 voorkomt. Acht jaar bezig dus ondertussen...

Franciscus

#37 , 26 jan 2010 19:41

Eventjes algemeen - om u de moed te doen verliezen.
In veel rechtbanken worden er maar een bepaals aantal dossier per zitting voorgebracht - reden legio
rechter wil er niet meer - gezien de rustpauzes
griffier heeft er niet meer
advocaten vragen constant uitstel om de meest onzinnige redenen - ik kan er wel wat opnoemen hoor.
experten brengen hun verslagen niet op tijd binnen - en worden nog minder op tijd betaald.
gegevens in computersysteem x kunnen niet naar systeem y.
Er zijn computergestuurde tijdslijnen en tabellen.
In de griffie en op de verschillende diensten 'kan men maar 50' stukken per dag afwerken.
Een vriend tgn de pdk die vroeg of het mogelijk was een 10 dossiers meer per zitting voor te bereiden. Antwoord - voorbereiding is 20' werk voor mij maar dan moet mijn diensthoofd nog tekenen - lees willen - en dat heeft hij gisteren al 50 keer moeten doen - wat enkel een wenkbrouwfrons opleverde.

Een stevig resultaatmanagement zou vb al op zijn plaats zijn.

es124
Topic Starter

#38 , 26 jan 2010 19:55

Ja hoor nu heb ik er weer zin in :?

terug komend op vorige, ik weet dat indien ik een strafklacht neerleg tegen de handelaar ... dan de lopende burgerzaak stopgezet wordt, maar ik begrijp niet waarom .... als de zaak nu lopend eigenlijk tegen zijn vrouw is, en niet tegen de handelaar ?

De handelaar heeft toch niets te maken met zijn vrouw, aangezien hij ( de handelaar ) er zogezegd niets mee te maken heeft ?

bedankt op voorhand.

es124
Topic Starter

#39 , 28 mar 2010 12:35

zaak komt voor in nov. 2010

Franciscus

#40 , 29 mar 2010 17:13

Strafklacht gaat boven burgerlijke aangifte: reden bij een strafklacht is er meestal ook een maatschappelijk 'oneerbaar feit' om het zomaar te zeggen en het belang van de maatschappij gaat boeven het privé belang dus heeft dat voorrang.
Meestal gaat een strafklacht ook vlugger afgehandeld worden.

AirNautique

#41 , 29 mei 2010 13:40

Voor wat betreft mijn zaak, die eerst zou voorkomen in maart 2010, is er nu uitstel tot juni 2010.
Even herhalen : in 2002 kocht ik bij een particulier een tweedehandsvoertuig dat deze particulier zelf
maar drie maanden gebruikt heeft. Na minder dan één week "rijplezier" een zware panne. De garage merkt
op dat kilometerstand teruggedraaid is. Mijn advocaat spant een zaak aan wegens "verborgen gebreken". De rechtbank
duidt een expert aan, die een voor mij gunstig verslag opmaakt. De tegenpartij beweert echter dat zij geen weet hebben van
verborgen gebreken wegens particuliere verkoop en dat men als particulier weinig van wagens afweet. Via via ben ik ondertussen
te weten gekomen dat de "particuliere verkoper" van wie ik de wagen gekocht heb, jaarlijks een drietal wagens inschrijft op zijn naam,
die dan na een paar maanden weer geschrapt (en verkocht) worden. Mijn advocaat wilt de lijst met al deze door de verkoper ingeschreven
wagens gebruiken om hem aan te duiden als verdoken professionele verkoper. Kan de tegenpartij iets tegen in brengen tegen het gebruik
van deze lijst daar ik die niet via een officieële weg verkregen heb?

es124
Topic Starter

#42 , 01 jun 2010 12:49

beste Airnautique,

blijkbaar ben ik niet de enige !
laat ons zeker weten wat de uitslag is.

p.s.
Hoe komt het dat dit bij jou zo lang duurde ?, ik mag er niet aan denken !

p.s. Franciscus
Indien het niet goed afloopt voor ons in nov. 010, mag ik dan in plaats van voort te doen ..... klacht neerleggen tegen de handelaar via het parket ? ( indien de zaak uitgesteld zou worden in nov. 2010 b.v. ... ik weet niet of dit zou kunnen gebeuren )

groeten,
es124

Franciscus

#43 , 01 jun 2010 18:05

Bij een strafklacht kan je aan procureur vragen bepaalde opsporingsonderzoeken te stellen.
Indien de politie waar je de klacht gaat indienen 'wat informatie gaat verzamelen' zal zij kunnen contact nemen met douane - belastingsinspectie- economische zaken - eigen diensten ecofin (lokaal en federaal)- enz .
Op die wijze beschikt de parketmagistraat van bij het begin over een aantal concretere indiciën om verder zijn opdrachten te geven.

Opletten met verspringen van een burgerlijke naar strafprocedure --- daarover toch best uw advocaat raadplegen want het vergt een gans andere aanpak en doorkruist natuurlijk een strategie.

AirNautique

#44 , 01 jul 2010 22:07

Op 30 juni 2010 is mijn zaak gepleit op de rechtbank in Hasselt. Uitspraak zal zijn op 19 sep 2010.
Via een kennis op de autokeuring had ik een lijst kunnen vastkrijgen van al de voertuigen die de
"particuliere" verkoper al die jaren op zijn naam heeft gehad. De rechter stelde zich de vraag of
dit geen inbreuk op de privacy is. Ik heb deze lijst speciaal opgevraagd om aan te tonen dat de verkoper
van wie ik mijn voertuig kocht wel degelijk weet hoe een auto in elkaar steekt en absoluut geen zielig
particuliertje is die eens een auto verkoopt. Nu zullen we zien hoe het verder loopt...
Ik hou jullie op de hoogte...

Missis

#45 , 08 sep 2010 18:38

Hoe en waar kan ik klacht neerleggen tegen een autohandelaar en de autokeuring ?,

wij hebben een kleine twee maand geledemaar 6500 miles op de teller
( dus bijna nieuw ! )
bij een serieuze handelaar van USA cars uit Turnhout.
de wagen stond bij hem te koop privé, dit omdat hij de wagen zogezegd gekocht had voor zijn vrouw....maar deze wilde de wagen niet hebben !!

Omdat de wagen bij hem in de garage stond , en hij zeer vriendelijk en eerlijk overkwam en de wagen heel weinig km. had zocht ik er verder niets achter.
Hij verkocht de wagen privé omdat hij niets aan de wagen wilde verdienden ... en hij anders een jaar garantie zou moeten geven.

nu 1 dag na dat ik de wagen gekocht had, begon er al een lampje te branden i.v.m. de brandstofklep, niets vermoedend reed ik dus maar naar een herkende dealer van Jeep ( we zijn van Ronse ) en toen kwam het leuke nieuws dat i.v.m. dit lampje ik mij niet zo zeer moest zorgen maken, maar meer over een olielek !
De wagen werd op de brug gezet, en toen konden we onze ogen niet geloven !!!!, er was een motorbescherming aangebracht ( niet origineel )
met daartussen een dikke gele isolatie ( 10 cm. ) en een drenagefolie
( die gebruikt word voor terassen tegen onkruid te beschermen ) !!!
dit zat tegen de onderkant van de motor om het olielek te verbergen.

Het olielek kwam door een kapotte pakking tussen de motor en aut. versnellingsbak.

nu,
de wagen werd hersteld , en tijdens deze herstelling kwam te voorschijn dat de wagen een hele tijd onder water heeft gestaan !!, dit was te zien door dat er overal roest aanwezig was aan de schokdempers en ophangingen enz....
bij openen van de motor bleek dat er ook water in het motorgedeelte doorgedrongen was. !! ( duidelijk te zien aan een waterlijn in het motorgedeelte )

Het euvel aan de brandstofklep word veroorzaakt door dat er waarschijnlijk water in de ontluchtingsbuis van de brandstoftank zit.
het lampje brande niet de eerste dag , dit omdat een garagist dit blijkbaar via een computer kan resetten, en dit maar opnieuw melding heeft de volgende dag ! )
Door dit euvel kan er bijna niet getankt worden, dit omdat de benzinepomp direct afslaat bij het tanken....... dit had de handelaar goed opgelost door voor ons de tank volledig te vullen !, en dus wij dit euvel maar achter een paar dagen ontdekten .

indien dit nog niet genoeg is : sinds de aankoop hebben we alle dagen een aantal liters water op de voetmatten achteraan !!!!
de wagen staat in een garage, en is sinds de aankoop nog niet gewassen.
blijkbaar komt er door het rijden en schudden water naar boven die zich bevind in het chassis onderaan !.

de wagen stond sinds de aankoop al drie weken in de garage, en sinds vandaag staat hij voorgoed in de garage .. want hij rijd niet meer !
dit waarschijnlijk wegens een defecte aut. versnellingsbak en elektronica door het water.

nu is de handelaar ( hij verkocht de wagen wel op zijn vrouw haar naam, maar heeft zelf getekend voor de verkoop en de wagen is gekocht in de garage .... en we hebben nooit de vrouw ontmoet ), al gedagvaard en er word er al een expert aangesteld .... maar ik vraag me af of ik geen klacht kan indienen tegen de handelaar en ook tegen de keuring,
dit omdat zij deze wagen zonder maar ook een knip doorgelaten hebben en er nochtans goed te zien is dat er een olielek was en er overal roest aanwezig was op het chassis .

es124
[/i]
Ik hou mijn hart ook vast. Eergisteren heb ik een auto gekocht. Die stond ook bij een handelaar, maar werd ook prive verkocht door een man en de auto was van de echtgenote en stond op haar naam. Behalve roest, was er zogezegd niks aan de wagen. Ik heb een proefrit gedaan en de wagen leek helemaal in orde, voor zover ik dat kan weten natuurlijk ... 'k ben daar natuurlijk geen heldin in. Toen ik thuis kwam zeiden de mensen die me zagen aankomen echter dat er geen enkel licht werkte en ondertussen heb ik ook gemerkt dat één van de ramen helemaal los zit... men kan het er gewoon zo uithalen... Ik ga zo snel mogelijk naar de controle met de wagen en hopelijk zijn er verder geen verrassingen. Ik vraag mij af of het eigenlijk strafbaar is om de mensen vanalles in hun nek te draaien dat zogezegd perfect in orde is en later het tegenovergestelde blijkt te zijn.

Terug naar “Gebrekkige Producten”