waarborg kot

gen
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

waarborg kot

#1 , 26 nov 2023 12:00

Ik heb voor dit jaar nooit een nieuwe huurovereenkomst ondertekend en heb
Onze dochter haar verhaal over de kotbaas.

Halverwege het vorige academiejaar nog expliciet laten weten dat ik pas na mijn herexamens kon zeggen of ik ging blijven of niet. Toen vertelde hij mij dat dit geen enkel probleem was.

Ik heb nadat ik de uitslag wist van mijn herexamens ook een mail gestuurd naar de kotbaas om officieel te laten weten dat ik niet ging blijven. Er was initieel een regeling afgesproken dat een andere kotgenoot voor 2 maanden mijn kamer ging overnemen en vandaar kon ik mijn spullen nog even laten staan en pas later verhuizen, wat hij nu ook tegen mij gebruikt om mij nog te laten betalen.

Hij weigert momenteel dus om mijn waarborg van €500 terug te betalen zolang er een nieuwe huurder gevonden is. Nu heb ik mogelijke huurders gevonden maar wil hij eerst dat de kotgenoten die nog op kot zijn beslissen of zij er mee willen samenleven of niet terwijl ik dan ondertussen wel zou moeten blijven betalen voor een leegstaande kamer.

Nu krijgt onze dochter nog een afrekening van meer dan 100 euro als afrekening energie ,terwijl ze al maandelijks 50 euro afgehouden worden per maand.

Dit terwijl ze vorig jaar in de winter 2 maand zonder verwarming heeft gezeten op haar kamer voor de kotbaas de verwarming liet maken.

Ze heeft na zelf aanvragen en veel zagen pas na een jaar brandmelders gekregen .

Het is een grote woning die in 5 koten is verdeeld.
Nergens is er brandbeveiliging, zoals branddeken,brandblusser,2 vluchtwegen, geen brandtrap, brand verlichting, er is gewoon niets, als er brand onderaan uitbreekt zitten ze allemaal boven vast,

Kan ze daar nergens mee dreigen om die huur te laten vallen? zij is er nu weg maar haar kotgenoten zijn niet veilig in dat huis.

Met vriendelijke groeten

Bakkie015

#2 , 27 nov 2023 16:32

Is er een schriftelijke huurovereenkomst ?
Is dit geregistreerd ?

De studentenhuurovereenkomst eindigt automatisch op de einddatum van het contract. De student of de verhuurder moet de huurovereenkomst niet opzeggen.
De huurovereenkomst mag niet bepalen dat de huurovereenkomst stilzwijgend wordt verlengd. Als de partijen de lopende studentenhuurovereenkomst toch willen verderzetten, moeten ze dus een nieuwe huurovereenkomst sluiten.

Kali

#3 , 27 nov 2023 21:40

Is er een schriftelijke huurovereenkomst ?
Is dit geregistreerd ?

De studentenhuurovereenkomst eindigt automatisch op de einddatum van het contract. De student of de verhuurder moet de huurovereenkomst niet opzeggen.
De huurovereenkomst mag niet bepalen dat de huurovereenkomst stilzwijgend wordt verlengd. Als de partijen de lopende studentenhuurovereenkomst toch willen verderzetten, moeten ze dus een nieuwe huurovereenkomst sluiten.
Opgelet, in Brussel gelden er speciale regels anders dan voor Vlaanderen.

We weten niet waar het kot ligt…

Reclame

gen
Topic Starter

#4 , 30 nov 2023 02:56

Het is in Brussel.
Er staat dat het niet stilzwijgend mag verlengd worden.
De kotbaas heeft haar per sms gevraagd of ze bleef, maar ze wist toen nog niet of ze door haar examen ging zijn en had begin sep ja gezegd.
geld sms als bewijs?

Kali

#5 , 30 nov 2023 03:59

https://huisvesting.brussels/wp-content ... _23_06.pdf

Vanaf pagina 44; het antwoord op u vraag staat op pagina 49 m.i.

gen
Topic Starter

#6 , 30 nov 2023 14:27

ne ganse boterham om te lezen.
Maar dat sms je is dus niet geldig om haar nog gans de maand september aan te rekenen?
En eerst was het een halve maand en ook eerst een andere huurder vinden voor ze weg mocht. Die man is met niets in orde, en dan nog zo afdreigen.

gen
Topic Starter

#7 , 01 dec 2023 00:23

dank u voor de link.
Maar wat kunnen we tegen de kotbaas beginnen, hij heeft de huur van september al van de huurwaarborg getrokken, en energie afrekening ook ondanks dat ze twee maanden in de kou heeft gezeten voor hij de verwarming liet maken.

gen
Topic Starter

#8 , 01 dec 2023 23:19

kun je dit afdwingen via een huurdersbond als je daar bij aansluit?

gen
Topic Starter

#9 , 02 dec 2023 20:52

ok bedankt dan voor verdere ....

gen
Topic Starter

#10 , 02 dec 2023 21:03

mijn dochter heeft gelezen op internet dat een sms wel als bewijs dient van een nieuwe overeenkomst, klopt dat?

gen
Topic Starter

#11 , 09 dec 2023 17:27

hier ga je ook niet veel verder meekomen op dit forum zeg, zeggen dit maar als je een vraag stelt ,geen bericht meer terug. heel nuttig!

Thomas_A

#12 , 09 dec 2023 19:36

De vragen worden op dit forum beantwoord door vrijwilligers. Die kiezen zelf welke vragen voor hen interessant zijn en in welke domeinen ze voldoende kennis hebben.

Sinds de regionalisering van de huurwetgeving volg ik zelf enkel nog de Vlaamse. Geen idee wat momenteel de specifieke regels zijn rond studentenkoten in Brussel.

Wanneer je iemand betaalt voor advies, mag je klagen als je niet snel genoeg antwoord krijgt.

Franciscus

#13 , 09 dec 2023 22:03

Die boterham had u beter gelezen voor er een huurcontract werd afgesloten.
Mogelijk heeft de onderwijsinstelling van kind een sociale dienst die weet waar ze terecht kan voor hulp bij foute afhoudingen van de verhuurder.
Hier is dat bv https://studentkotweb.be/nl.
In BX blijkbaar via https://mykot.be/.(controle van erkenning)
En dit is het voornaamste
BHC, ART. 256, § 2 EN § 5

a) Hoe kan de verhuurder een ­huurovereenkomst beëindigen?
De verhuurder kan de huurovereenkomst beëindigen op de vervaldag middels een opzegging die minstens drie maanden
vóór deze vervaldag betekend wordt.
b) Hoe kan de student de huurovereenkomst beëindigen?
De huurder kan de huurovereenkomst op elk moment beëindigen middels een kennisgeving van een opzegtermijn van
twee maanden, zonder vergoedingen.
Wanneer de huurovereenkomst de vervaldag bereikt,
kan de huurder de huurovereenkomst beëindigen zonder opzegtermijn.
c) Wat gebeurt er als de student de ­huurovereenkomst wil opzeggen
­voordat hij/zij de woning betrekt?
De huurder kan de huur ook vervroegd opzeggen tot een maand voordat de gehuurde woning effectief in gebruik
wordt genomen (deze datum wordt in de huurovereenkomst vermeld), op voorwaarde dat hij/zij gerechtigde redenen
kan inroepen en aantonen. In dat geval zal hij/zij echter verplicht zijn de verhuurder een vergoeding te betalen die
overeenkomt met één maand huur.

Huurwaarborg is volgens de standaard regels - geïndividualiseerde rekening ( handtekening huurder en verhuurder) - via soort van verzekeringsbon - via bankwaarborg.

Dus zomaar geld aftrekken kan niet want verhuurder kan pas aan dat geld als de vrederechter het vrijgeeft bij niet akkoord tss partijen.

KJ86

#14 , 09 dec 2023 22:23

Los van het feit dat we zelf kiezen waar dat we op antwoorden, zit je ook met een onnozel bedrag van 500 euro. Je kunt geen complexe juridische strijd voeren over een huurovereenkomst die al dan niet afgesloten werd met een sms. Er zijn zowel argumenten voor als tegen.
In uw geval zou je kunnen argumenteren dat er een gevoel van druk was en dat het een antwoord was op een informele vraag in afwachting van een formele overeenkomst.

gen
Topic Starter

#15 , 11 dec 2023 14:37

Dus als ik het goed begrijp Franciscus mocht de kotbaas haar geen maand aanrekenen zonder dat ze een nieuw contract had getekend? dat is wat zij altijd gedacht heeft, hij had half sept nog steeds niets van nieuw contract aangeboden.
Wij hebben die waarborg aan hem zelf moeten storten in het begin, dus op zijn rekening.
Ja klopt ook voor 500 euro kan je geen advocaat vragen om tussen te komen, en dat weet de kotbaas ook .

Terug naar “Huren”