Het gaat over de boedelbeschrijving nalatenschap van een partner die koos voor suicide. Uit zijn vorige relatie had hij 2 kinderen die dus zijn wettelijke erfgenamen zijn, waarvoor de moeder van de kinderen nu plots een boedelbeschrijving nalatenschap aanvraagt.
Ik had met deze persoon een huurwoning samen, maar verder waren we niet gehuwd, dus enkel feitelijk samenwonend.
Ongeveer 3 weken na zijn overlijden heb ik al zijn goederen en eigendom uitgewisseld met de moeder van de kinderen, waarvan ook bewijs is dat deze transactie heeft plaatsgevonden.
Maar nu krijg ik dus plots deze aangetekende brief binnen, waarvan ze mij een verplichte aanwezigheid eisen (terwijl ik die dag moet werken als zelfstandig verpleegkundige en vervanging zoeken zo kortdags een onbegonnen werk is anno 2023). En ze eisen ook dat ik 350 EUR betaal voor de kosten van de akte.
Mijn vraag is eigenlijk of dit wel klopt? Naar wat ik zelf vind op internet moet ik niet verplicht aanwezig zijn, noch 350 EUR betalen voor de kosten van de akte.
Kan iemand mij hier de juiste info rond geven?