Ik twijfel er aan of dit wel een rechtsgeldige clausule is: men mag immers geen afspraken maken die de persoonlijke vrijheid van een persoon in het gedrang brengen, zoals bijvoorbeeld zijn recht om een gezin te vormen. Volgens mij is die clausule vatbaar voor nietigheid.Ivm die 5 jaren... hier een uitreksel vvd scheidingsakte. ONVERDEELDHEID...Het gemeld onroerend goed wordt niet verdeeld, noch toebedeeld.
DUUR...Zij verklaren uitdrukkelijk gebruik te willen maken vd mogelijkheid voorzien in artikel 815, tweede lid vh Burgelijk Wetboek om gedurende een max. termijn van 5 jaar de uitonverdeeldheidtreding niet te vorderen..
REGELING met betrekking tot het genot....Vanaf heden en zolang de onverdeeldheid duurt, wordt uitsluitend genot vh onroerend goed toegekend aan Mevr. X.
Zij is voor dit uitsluitend genot geen vergoeding aan de onverdeeldheid of aan de Heer Y verschuldigd,doch kan alleen persoonlijk en met hen die van haar gezin deel uitmaken,van dit recht van genot gebruik maken.en zij kan het recht noch aan derden afstaan,noch krachtens dit recht enige verhuring van het geheel of een vh onroerend goed toestaan.
Ach ja....wat dom van mij....dat klopt inderdaad. Mijn excuses.M.i. maakt u deel van haar gezin en is er dus niets aan de hand. Zij leeft de overeenkomst na.doch kan alleen persoonlijk en met hen die van haar gezin deel uitmaken,van dit recht van genot gebruik maken.
scorpioen
Sorry, zoals ik hierboven al zei: ik heb me vergist en wat Scorpioen schrijft: er is niks aan de hand.Hallo,
Hij is hier geweest met een voorstel. Dat bedrag lag te hoog voor ons. Wij zegden wat wij er wilde voor betalen maar dat nam hij niet aan. Hij zei ik moet zoveel hebben of anders wordt het gewoon verkocht. Dan hebben wij gezegd dat mijn partner feitelijk nog 1 jaar in onverdeeldheid mag blijven en heb ik een voorstel gedaan om een maandelijkse huur te betalen( voor mijn gebruik van de woning ). Maar hij wilde er helemaal niets van weten. Erger nog... hij is , lastig, opgestaan met de woorden dan gaat het maar via de wettelijke weg. Natuurlijk is mijn vriendin nu in volle paniek.. we weten ook niet wat ons nu te wachten staat.
Dit betekent dat jullie die 5 jaar gratis wonen maar dat recht niet aan een derde mogen afstaan via verhuur of door iemand anders gratis te laten wonen. Er is niets verkeerds aan die clausule.REGELING met betrekking tot het genot....Vanaf heden en zolang de onverdeeldheid duurt, wordt uitsluitend genot vh onroerend goed toegekend aan Mevr. X.
Zij is voor dit uitsluitend genot geen vergoeding aan de onverdeeldheid of aan de Heer Y verschuldigd,doch kan alleen persoonlijk en met hen die van haar gezin deel uitmaken,van dit recht van genot gebruik maken.en zij kan het recht noch aan derden afstaan,noch krachtens dit recht enige verhuring van het geheel of een vh onroerend goed toestaan.