Beste,
na twee jaar een mega grote renovatie te hebben uitgevoerd (met veel overlast) hebben mijn nieuwe buren een nieuw alarm op hun bedrijfspand gezet, ongeveer vier weken terug. Dat alarm is megalomaan als je het mij vraagt. We wonen in een stadswoonwijk en als dat alarm vals alarm geeft is de hele buurt wakker. Het is een verschrikkelijk hoge toon dat door merg en been gaat. Ik heb er enkele keren buiten bijgestaan en dan heb ik een hele dag last van mijn trommelvliezen. Dat is niet ingebeeld, de toon is zo hoog dat mijn trommelvliezen beginnen uit te zetten en te bonzen. Sinds een maand heb ik nu ook op andere monumenten last van mijn oren. Het is soort jeuk/druk wat ik in mijn gehoorgang krijg nadat ik die sirene heb gehoord, het is net of als er teveel lucht in dat trommelvlies zit (voelt ontstoken).
Ik heb nu al meerde keren overlegd met de buren maar ze zijn niet van plan om er iets aan te doen. Sterker nog ze beloven er alles aan te doen, maar doen er niks aan. Als het nu afgaat bellen we (andere buren en ik) meteen de politie zoals vanavond. De politie gaat deze avond pv opmaken, hebben ze gezegd.
Ook binnen in het pand ging de bel af......niemand die afkomt en het heeft op dit tijdstop 23:50 uur al meer dan een half uur gerinkeld, maar het gaat mij vooral om de sirene buiten waar mijn gehoor beslist niet tegen kan. Die bel geeft geen gehoorschade.
Het straffe is dat alle mensen van het bedrijf er NIET wonen en de buurt met alle overlast zit.
Ik had twee weken terug al een gehoortest laten plannen en er staat nu (op advies van de audicien) ook al een gesprek bij de oorarts gepland. Ik heb nu steeds last van mijn oren nadat die sirene afgaat!
Kan ik de producteigenschappen vh alarm bij de eigenaar/buren opvragen?
De vraag is kan ik eisen dat de sirene per direct weggaat??
De buren en ook de politie zegen dat die sirenes verplicht zijn, maar is dat wel zo??
De kathedraal naast mij hebben nl. niet zo,n sirene maar wel een binnenbel als brandalarm?
Wat is maximale wettelijk toegelaten DB van zon sirene?
Moet dit via het vredegerecht??
Wie heeft advies voor mij??
Dank!
MvGR.