Beste, ik woon in België en ontvang een IVA - WIA uitkering uit Nederland. Zo’n IVA uitkering krijg je toegekend als je naar alle waarschijnlijkheid nooit meer kunt werken ofwel je verdien capaciteit uit arbeid minder is dan 20% tot aan je pensioen gerechtigde leeftijd.
Nu zie ik in mijn Belgische belastingbrief dat mijn bruto IVA uitkering bij loon en wedde, code 1250 staat terwijl een IVA toch echt een volledige arbeidsongeschiktheid / invaliditeit uitkering is.
Verder zie ik ook in de “mijn documenten” in MyFin van de Belgische belastingdienst dat mijn IVA-WIA uitkering een tabblad “buitenlandse pensioen” heeft en mijn IVA uitkering in hun document benoemd als “Pensioen 3e pijler” terwijl mijn IVA uitkering toch echt een Nederlandse wettelijke uitkering is en géén pensioen is dat men zelf spaart, of zelf voor gespaard heeft.
Staat mijn IVA uitkering bij code 1250 wel op de goede plek in het belasting aanslagbiljet? Ga ik nu meer belasting betalen over mijn IVA invaliditeit uitkering omdat deze wordt aangemerkt als “loon en wedde”? Of is het juist voordeliger als de IVA uitkering echt bij invaliditeit in het aanslagbiljet staat.
Mijn vrouw heeft eveneens een invaliditeit uitkering, maar dan uit België. In het aanslagbiljet is zij vrijgesteld van belastingen.
Ik kijk uit naar uw bericht, Raymond