Alimentatie: hoeveel krijgen/betalen jullie?

spoon

#16 , 13 dec 2009 15:09

Dag Mieke70!

Ik denk niet dat je er super veel aan gaat hebben, maar dit is mijn situatie: Voor mijn dochter van 4 verkreeg ik via de rechtbank de klassieke omgangsregeling (weekend om de 14 dagen, 1 woensdagnamiddag om de 14 dagen en helft van alle schoolvakanties). Ik krijg 150 euro per maand + kindergeld. In principe moet mijn ex de helft van alle school en (para)medische kosten betalen, maar daar heb ik nog nooit een cent van gezien. Ook de opgelegde indexering van de alimentatie weigert hij pertinent. Mijn ex verdient netto het dubbel van mijzelf (weet ik via collega's), maar hij heeft altijd geweigerd om zijn volledig inkomen prijs te geven aan de rechtbank. Kan hier helaas niet veel tegen beginnen, tenzij een nieuwe rechtzaak (die dan op zich ook weer een smak geld kost).
In praktijk onderhoudt mijn huidige partner zijn 'stiefdochter' en daar ben ik niet gelukkig mee.
Mijn ex-man komt de omgangsregeling vrij goed na (waar ik erg blij mee ben), maar van communicatie is echter geen sprake (buiten de occasionele belediging op z'n tijd).
Misschien dat ik in de toekomst nog een rechtzaak overweeg, maar dat zal de tijd uitwijzen.
Spoon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hendrik1

#17 , 13 dec 2009 18:01

In principe moet mijn ex de helft van alle school en (para)medische kosten betalen, maar daar heb ik nog nooit een cent van gezien
daar mag je niet zo licht overgaan! Het is nu nog geen probleem (misschien) maar het wordt er wel één!

succes

Archie

#18 , 14 dec 2009 09:47

Mijn partner betaalt 150 euro zonder bijkomende kosten voor zijn dochter van 6.
Dit bedrag is er gekomen na een smerige rechtzaak waarin zijn ex 450 euro vroeg all-in zodat er zeker géén communicatie moest komen van haar uit.
De rechtbank (Jeugdrechtban en Hof van Beroep) heeft haar gelukkig niet gevolgd en ook beseft dat het delen van bijzondere kosten onmiddellijk een nieuwe rechtzaak zou opleveren (want dan moet ze kunnen aantonen naar waar het geld gaat).

Reclame

Rebel-with-a-cause

#19 , 14 dec 2009 13:08

Wat ik wel grappig vind: mn posting is al meer dan 750x bekeken, maar slechts een handjevol reageert. Blijkbaar heeft iedereen wel interesse naar wat een ander krijgt/ontvangt, maar voelen weinig zich geroepen om dit zelf mee te delen. Wat houdt jullie tegen? ;-)
Ik had nog geen reactie - met bedragvermelding - gegeven daar mijn situatie té lang geleden is.
Misschien hebben sommigen er toch nog iets aan.
In het vonnis staat dat er een bijdrage van 5.000,00 Bfr (inderdaad, zo lang is het al geleden (1996)) per kind per maand moet betalen, boven de kinderbijslag, en met koppeling aan het indexcijfer. De kinderen waren toen tussen de 11 en 2 jaar jong.

MSJB

#20 , 14 dec 2009 13:18

Mijn zoon moet normaal gezien 1 dag per week gaan, ontvang voor hem 163 euro (bedrag na indexaanpassingen - oorspronkelijk bedrag 150 euro). Gezien zijn leeftijd - 9j - voldoende...moest ik het krijgen natuurlijk (is een ander verhaal :) ).

Veel succes!

citroentje

#21 , 15 dec 2009 23:56

Ik krijg voor me dochter 101€ per maand,index moet ook jaarlijks gebeuren al doet hij dit gedurende 3 jaar niet.
Meneer is in collectieve schuldbemiddeling,indexaanpassing gebeurt helemaal niet.
Hij zit zijn dochter niet heeft zelf geen bezoekrecht.

Extra kosten betaald hij niet al gedurende zes jaar niet.Ze is nu 15 jaar.Zit op de kokschool die duur is en voor alles moet ik zelf opdraaien of me partner betaald voor haar de school.

Rebel-with-a-cause

#22 , 16 dec 2009 18:22

Ik krijg voor me dochter 101€ per maand,index moet ook jaarlijks gebeuren al doet hij dit gedurende 3 jaar niet.
Meneer is in collectieve schuldbemiddeling,indexaanpassing gebeurt helemaal niet.
Dit is enkel aan jezelf te wijten!
Ok, normaal gezien moet de alimentatieplichtige die aanpassing zelf doen, maar hier zit je met een uitzonderlijke situatie.
Neem contact op met de schuldbemiddelaar en leg het vonnis voor. Die zal dan de nodige aanpassingen doorvoeren.

crockie

#23 , 17 dec 2009 08:08

Bij ons is het week / week. dochter van 12 zoon van 9
Elk 125 euro per maand. Ik ontvang kindergeld.
Is zo in EOT overeengekomen.
Normaal zou ex ook helft in buitengewone kosten moeten betalen (zeeklassen enz..) maar hij weigert dat omdat ik kindergeld heb.
Wel sta ik voor alles in...Rijd om kleren, dokterbezoeken, tandarts, coiffeur..
Ex krijgt alles op zijn schoot gebracht, terwijl ik van hier naar daar cross in de week dat ze bij mij zijn om hun in alles te voorzien...Hij stuurt steeds sms : haal nu keeperbroek, ...
Ook de schoolfactuern gaan van dit bedrag ( hij maakt gebruik van naschoolse en voorschoolse opvang) .
Ex probeert helft kindergeld te bekomen..Kan dat zomaar?
Uiteindelijk rijdt ik al zes jaar om alles, en moet ook steeds verlof nemen om dat te doen, terwijl ik anders ( net zoals hem) wat meer quality time zou kunnen hebben met kids ipv gejaagd gedoe.
Hebben dat zo overeengekomen in EOT, dus ik doe dat met plezier, maar ben wel bang dat bedrag van 2x125euro niet voldoende gaat zijn in toekomst omdat alles hiervan betaald wordt: kledij, hobby, inschrijvingsgelden, meerdaagse uitstappen, buitengewone kosten, hospitalisatieverzekering, schoolfactueren...
dochter gaat naar middelbaar volgend jaar.

tatercounter

#24 , 18 dec 2009 07:18

Basisbedrag is hier 250€ voor twee kinderen (op moment van uit elkaar gaan 4 en 10j) met indexaanpassing en als de kinderen 6, 12 en 18 worden komt er (per kind) 12,5€ bij (beetje systeem van kinderbijslag).
Concreet: ik krijg nu 289,** (ze zijn nu 7 en bijna 13)
Uitzonderlijke kosten worden gedeeld en als ik genoeg geduld heb krijg ik dat (meestal) maar hij trekt - uiteraard - wel alles in discussie. Kinderbijslag komt volledig bij mij.
Klassieke omgangsregeling (op zijn vraag) met kerstvakantie 1 week en grote vakantie 2*1 week bij hem. Praktijk is dat de kinderen elk weekend bij ons zijn, grote vakantie een dag of 5 naar ginder "mogen", kerstvakantie idem.

Lex

#25 , 18 dec 2009 09:55

het is inderdaad grappig om zien: de meesten zoeken info , maar ze hebben de goesting/moed niet om erover te praten vanuit hun eigen situatie (ook al zitten ze met dezelfde vragen). Voyeurisme? Leedvermaak?Gemakzucht? Kweet het soms ook niet.
Schiet men er iets mee op om te weten hoeveel een ander krijgt?
Vrees van niet, er spelen zoveel factoren mee bij de bepaling van het bedrag.

hendrik1

#26 , 19 dec 2009 13:04

Dag Lex,

tot op zekere hoogte denk ik van wel. Het is idd wel zo dat bepaalde kinderen méér kosten owv bepaalde extra behoeften, maar de vraag "wat kost een kind" is, behalve dan door ene zekere mijnheer Renard, nooit vastgesteld. Hoeveel willen(kunnen) ouders investeren in hun kinderen, dat is de hamvraag en daar zit vaak het conflict wanneer ouders gescheiden leven.
Vragen aan mensen die in soortgelijke situaties zitten hoe het ben hén zit, teneinde een correct oordeel te vellen over de eigen situatie lijkt me zeker zinvol.

mvg

Mieke70
Topic Starter

#27 , 17 jan 2010 23:26

Ik vind het zeker zinvol om te horen van anderen hoeveel zij ontvangen/betalen. Gezien het aantal keer dat dit topic bekeken is, vinden anderen het ook zeker nuttig. Iedereen alvast bedankt voor de input, indien er nog reacties zijn, laat maar komen...
Het is idd zo dat het bedrag afhankelijk is van vele factoren, maar dat is het hem nu net! Van welke factoren? en hoe bereken je dan een 'redelijk' bedrag, zonder dat één van de partijen benadeeld wordt. Hier is nog heel veel onduidelijkheid rond, het enige 'rekenmodel' dat hiervoor wordt gebruikt is dat van Renard, maar dit is niet wettelijk erkend, en blijkt ondertussen ook al verouderd, en voor de rest bestaat er blijkbaar geen enkele fatsoenlijke manier om dit te berekenen. Idd, het hangt van veel factoren af, maar ik vind dat er eens dringend werk zou moeten gemaakt worden om dit in een fatsoenlijk rekenmodel te gieten en niet aan de willekeur van elke rechter te moeten overlaten, met meestal één of andere misnoegde partij tot gevolg, want daar draait het meestal wel op uit, net OMDAT er geen duidelijke regels rond bestaan en het met 'de natte vinger' gebeurt. Voila, that's my two cents ;-)

Emmytje

#28 , 18 jan 2010 13:11

Ik krijg voor mijn dochter van bijna 8 nu 279 euro/maand
Klassieke regeling van 1 weekend op de 14d en helft van de vakanties.

In werkelijkheid was dit in 2009 2 weekends op het ganse jaar en een weekje met de kerstvakantie

Basisbedrag 210 euro + verhoging van 50 euro op 6 - 12 - 18 jaar en indexaanpassing

maeva

#29 , 23 jan 2010 18:34

Hey Mieke70

Ik krijg voor mijn kids (bijna 9-12 en 14) 158 euro exlusief schoolreizen van meer dan 1 dag en buitengewone medische kosten. Ook heb ik de kinderen tenlasten en het kindergeld!!

Hoe zit dat bij jou? Heb jij ook het kindergeld. En als gezinshoofd heb je toch meer stempelgeld dan 1050 euro dacht ik.
Anders is er maar 1 oplossing: gaan werken!! Moet ik ook doen.

grtz

moederke27

#30 , 25 jan 2010 09:11

ik krijg voor zoon 150€/maand. bezoekrecht niet besproken in vonnis wegens ex ambtswege geschrapt was (ondertussen terug boven water komen zwemmen)
helft medische en school gedoe...
maar nog nooit 1 euro gezien gehad!

Terug naar “Echtscheiding”