Geen gelaagd glas gebruikt in ramen

El Stavio
Topic Starter
Berichten: 39

Geen gelaagd glas gebruikt in ramen

#1 , 20 okt 2023 13:38

Beste Forumleden,

Een paar maanden geleden hebben wij een aantal ramen laten vernieuwen tijdens een beperkte renovatie van onze woning.Wij zijn naar gewoonte te rade gegaan bij de plaatser die een aantal jaren geleden hier nog al een paar ramen had vernieuwd,en met wie wij eigenlijk wel een prima relatie hadden.
Wij hebben hem als leken inzake deze materie steeds op zijn woord geloofd qua keuze en advies inzake ramen en deuren.Nu heeft die plaatser vorig jaar een groot schuifraam in de keuken geplaatst,en dus een paar maanden geleden een paar ramen aan de zijkant en straatkant van onze woning.Hij ging er prat op dat deze keuze 'het beste van het beste was' inzake thermische en akoestische isolatie.Nu,aangezien wij tv kijken aan die kant van onze woonkamer,dus erg dicht bij de ramen,viel het ons van de eerste minuut reeds op dat deze nieuwe ramen bijlange niet de akoestische isolatie gaven die hij beloofd had.Sterker nog,de oude ramen isoleerden het geluid nog beter.Qua thermische isolatie lijken ze dan weer wel beter te presteren.Toen ik hem daarop aansprak,zei hij nogal nonchalant dat hij de (reeds af-fabriek geïsoleerde) opbouwrolluikkasten 'eens wat ging opspuiten met PU-schuim' omdat het volgens hem daaraan lag.Nu ben ik ook niet van gisteren en weet ik 100% zeker dat het aan het glas zelf ligt.Het schuifraam in de keuken heeft dit probleem niet.Ook als men er even op klopt,hoort men een duidelijk verschil in klank.Het schuifraam is echt veel doffer en 'solider' van klank,de andere ramen hebben dit niet.Dus ben ik beginnen zoeken en kwam uit op het volgende : onder bepaalde omstandigheden is het verplicht om gelaagd glas te gebruiken,dit voor de veiligheid.Even een quote van op een gespecialiseerde website :

"Wanneer gelaagd glas? :
Gelaagd glas is verplicht wanneer er een risico is op doorval van personen.Dit is heel specifiek vastgelegd in de zogenaamde glasnorm NBN S23-002.Deze bepaalt de vereisten voor veiligheidsbeglazing die personen moet beschermen en definieert de te gebruiken glastypes.In principe wordt ervan uitgegaan dat elk glasoppervlak dat start op minder dan 90cm van het vloerniveau,verplicht gelaagd is aan de binnenzijde van de woning.Indien deze ramen en deuren grenzen aan een menselijke activiteitszone -zoals een voetpad - moet ook aan de buitenzijde gelaagd glas worden voorzien.Weet wel dat de glasnorm geen wet is, maar een norm en deze wordt bijgevolg dus niet wettelijk afgedwongen."

In ons geval is de hoogte van op het vloerniveau tot aan onderkant van het raam raam slechts 60 cm.Ik weet ook wel dat 'gelaagd glas' weinig vandoen heeft met isolatie,maar in het schuifraam in de keuken zit wél het juiste glas.Nu is dit uiteraard -naar trouwe Belgische gewoonte- toch wel een beetje dubbelzinnig.Het is enerzijds 'verplicht' maar anderzijds is het 'geen wet' Dus in se kan met dit niet juridisch aanvechten?Er is intussen ook iemand langs geweest die jaren in 'de stiel' heeft gezeten,en die zegt dat het wel degelijk moet,en dat je als klant expliciet en schriftelijk moet bevestigen dat je dit niet wil.iets wat in de praktijk zelden of nooit gebeurt zegt hij."Ik heb in de vele jaren dat ik dit deed maar één geval geweten,en die mensen hebben wij een papier laten ondertekenen waarin staat dat de klant er wel degelijk van afziet om gelaagd glas te plaatsen én de veiligheidsrisico's kent.Hij heeft ook gemerkt dat de betreffende ramen alvast van een goedkopere samenstelling zijn.Hij kon dit zien aan de hand van bepaalde codes die aan de binnenkanten van het raam te zien zijn."voor de goedkoop gedaan" was zijn conclusie.Ook het feit dat de plaatser nogal snel was om ons diets te maken dat de procedure om een premie te krijgen van de overheid eigenlijk niet de moeite waard was,en dat ons kadastraal inkomen hiermee fors de hoogte zou ingaan."Op een paar jaar tijd betaal je die premie via het K.I.dubbel en dik terug" zei hij.Dit deed de wenkkbrauwen van die persoon nogal fronsen.Hij zei "Ik weet wat dat is.Het vergt wel wat tijd om al die formulieren in te vullen en door te sturen,en daar zien ze begrijpelijkerwijs wat tegenop als ze er zo een paar per week moeten doen.Weet je wel dat je tot 50 % van het bedrag aan premies kan krijgen momenteel?" Maar over de verhoging van het kadastraal inkomen was hij categoriek."Zuivere BS! Op energiebesparende maatregelen zoals deze ramen gaan ze je K.I. niet aanpassen." Ok,dat weten we dus ook nu.Ik heb reeds twee mails gestuurd naar de plaatser en met veel moeite een antwoord gehad "we zijn alle gegevens aan het bekijken" En daarmee moeten we het voorlopig stellen.Dus..iemand die een beetje licht in deze duisternis kan scheppen?Kan ik de plaatser in gebreke stellen mocht hij van slechte wil zijn?Of zijn er mogelijke andere oplossingen voorhanden?Alvast dank ! El Stavio.

Thomas_A
Berichten: 2958
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 okt 2023 14:25

Als je een factuur hebt ontvangen, weet je toch wel glas (merk en type) gebruikt is. Dan kan je de isolatiemateriaal opzoeken.

Wat zijn die “codes” dan wel?

Ik zou het feitelijk en cijfermatig maken, want vakmannen breken elkaars werk graag af en doen zich soms interessanter voor dan dat ze echt kennis hebben.

El Stavio
Topic Starter
Berichten: 39

#3 , 20 okt 2023 16:32

@Thomas_A : Dank voor de reactie.Ja,en ook op de offerte staan die gegevens.Dat het geen gelaagd glas is,is zeker.Wat de betekenis van die codes betreft,die zouden slaan op de glasdiktes die gebruikt zijn,de tussenlagen en de fabricatiedatum.Wat die (ex)-vakman betreft,goh ik denk echt niet dat hij er belang bij heeft om de ander zomaar af te breken aangezien hij als werknemer voor een groter bedrijf heeft gewerkt en nu iets anders doet,en er dus weinig belang bij heeft om halve of foute informatie te geven.Feit is dat we het proefondervindelijk hebben vastgesteld dat er iets niet klopt,en dat ook bevestigd gekregen hebben.

Reclame

mava105
Berichten: 22578
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 okt 2023 19:58

Heb je de plaatser van het glas al aangetekend aangeschreven? En gevraagd om binnen de 4 weken het juiste glas te leveren en te plaatsen Dt je anders verplicht zal zijn naar de VR te stappen.

El Stavio
Topic Starter
Berichten: 39

#5 , 20 okt 2023 22:47

@mava105: dank voor de bijdrage.Neen,dat heb ik nog niet gedaan,en eerlijk gezegd ook nog niet aan gedacht.Maar ik vrees sowieso dat 4 weken niet echt haalbaar zal zijn.De wachttijden voor nieuwe ramen nemen ongeveer minimaal een achttal weken in beslag,maar dat zou nog het minste van mijn zorgen zijn als ik weet dat het daarmee in orde komt.Ik stuur dus best ineens een aangetekend schrijven in plaats van nog een herinneringsmail.Dank voor de tip alvast!Fijn weekend;Stavio

lukasi
Berichten: 1300

#6 , 21 okt 2023 09:26

Aangehaalde argumentatie over gelaagd glas: dit is enkel verplicht bij verhuring en of openbare gebouwen.
Voor de prive is dit niet van toepassing.
Tenzij voor dakramen en verandabouw.

Laat u bijstaan door een technisch expert en gaat niet ten rade bij een vakman die met hetzelfde zijn brood verdient.
In al die jaren heb ik nog nooit iemand een collega horen complimenteren met zijn werk.
INTEGENDEEL
Strafste was bij een probleemgevalleke waarbij de zogenaamde 'expert ' die het werk moest ' afbreken' tot de conclusie kwam dat zijn bedrijf dit jaren daarvoor zo hadden gemaakt.

El Stavio
Topic Starter
Berichten: 39

#7 , 21 okt 2023 17:02

@lukasi,dank voor de bijdrage alvast.Wat ik voorlopig uit eigen opzoekwerk kan halen,U begrijpt dat het nu wel wat verwarrend wordt:

"De Belgische glasnorm NBN S23-002 is van toepassing op alle omstandigheden waarin glas voorkomt in de bouw,inclusief residentiële gebouwen,openbare gebouwen,kantoren,wanden en daken.Deze norm bepaalt de vereisten voor veiligheidsbeglazing die personen moet beschermen en definieert de te gebruiken glastypes.Het is dus niet alleen van toepassing op openbare gebouwen,maar ook op particuliere gebouwen.Veiligheidsglas moet worden gebruikt wanneer het risico op doorval van een persoon door het raam aanwezig is.Dit concept moet worden beoordeeld uitgaande van een ‘normaal’ of normaal voorzienbaar gebruik van gebouwen"

Of nog een uittreksel uit de NBN S23-002 norm :

"Beglazingen in privé-woningen en appartementen,geplaatst op minder dan 90 cm van de vloer,dienen aan de binnenzijde (gelaagd) veiligheidsglas te zijn.Een uitzondering evenwel is de beglazing van de voordeur. Hier moet wel 2 x veiligheidsglas voorzien worden"

Ik had inderdaad ook al met de gedachte gespeeld om een onafhankelijk expert in te schakelen.Dat zal wel wat kosten,maar dan hebben we ineens zekerheid.Ook goed om zijn/haar verslag mee te nemen bij een eventuele procedure.Wat de persoon die al langsgeweest is betreft : zoals aangehaald heeft deze geen uitstaans meer met de branche,en heeft er dan volgens mij ook geen enkel belang bij om bedrijven of personen in deze branche in een slecht daglicht te stellen.Het leek me ook een zeer ernstig man.Maar goed,ik schrik nergens meer van.Ideaal (en kortste pijn) zou zijn dat de plaatser zijn fouten toegeeft,bereid is om de huidige glasplaten te vervangen door de correcte (eventueel met opleg want die zijn duurder) en zo de zaak in der minne te regelen.Dat zal hem even pijn doen,maar ook ons.Maar dit is nog altijd beter dan de juridische molen in gang te zetten denk ik toch.Enfin..

Nog een fijn weekend,

Stavio

mava105
Berichten: 22578
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 21 okt 2023 19:50

Maar ik vrees sowieso dat 4 weken niet echt haalbaar zal zijn.De wachttijden voor nieuwe ramen nemen ongeveer minimaal een achttal weken in beslag,
Dat is voor het volledige raam. Een glashandelaar, die zelf zijn dubbele beglazing maakt , kan u dat leveren binnen de 2 à 3 dagen. Heb dat verschillende keren laten doen als beheerder van gebouwen toen ik nog werkte.

El Stavio
Topic Starter
Berichten: 39

#9 , 21 okt 2023 21:38

@mava105 : dat zou wel kunnen.In principe kunnen de 'kaders' zelf blijven steken,enkel de glasplaat zou dan moeten worden vervangen worden.Ik weet echter niet van waar de plaatser zijn glas haalt.In feite is het moeilijkste werk reeds gedaan.Ik mag hopen dat hij ten eerste reageert,en ten tweede mens is en toegeeft dat hij fout zit.Niemand zit te wachten op een veldslag.Maar zo laten zijn wij geenszins van plan.

Nog een fijn weekend,
Stavio

iota
Berichten: 830

#10 , 23 okt 2023 11:05

Dat veiligheidsglas bij ramen tot op de grond is idd verplicht, ook bij particulieren. Ding is, dat dit amper afdwingbaar is. En dat het ook niet zo duidelijk is voor wie die verplichting juist geldt, de glazenier of de huiseigenaar.
Uiteraard is veiligheidsglas (een pak) duurder. Ik heb al gemerkt dat veel/bijna alle glashandelaars dit NIET in hun offerte zetten. De enkeling die dit wel doet, valt vanzelf veel duurder uit. Als particulier ben je 9 kansen op de 10 niet op de hoogte van deze wetgeving. In principe moet de glashandelaar de verbouwer idd laten tekenen dat op zijn verantwoordelijkheid wordt afgezien van de plaatsing van gelaagd glas. Zo niet, kan de eigenaar hem aansprakelijk stellen moest er ooit iemand door dat raam vallen. Wat eerlijk gezegd zelden voorvalt. En dan nog gaat de eigenaar niet per se de glazenier vervolgen. Dus velen zullen zich dat risico niet echt aantrekken. Anderen gaan mss, als je hun offerte hebt aanvaard, iets mompelen over veiligheidsglas dat tegenwoordig eigenlijk zou moeten, maar ja, veel duurder en wie kijkt ernaar, dus zet hier even een krabbel en we zijn er vanaf.

Ik denk:
1. Gelaagd glas gaat op zich uw probleem van akoestische isolatie niet oplossen
2. Als het niet in uw offerte was voorzien, kost het extra

El Stavio
Topic Starter
Berichten: 39

#11 , 23 okt 2023 17:29

@ iota, dank voor de bijdrage.Het is inderdaad een onderwerp dat niet door veel mensen gekend is,vooral dan de klant.Veiligheidsglas is inderdaad en stuk duurder tegenover gewoon glas gezien er ofwel een thermische behandeling mee gebeurt ofwel een speciale film wordt geplaatst tussen de verschillende glaslagen.Er moet door de plaatser inderdaad meegedeeld worden aan de klant wat het verschil is,wat moet en niet moet,en wat de risico's zijn.En je hebt gelijk dat de meeste plaatsers hier losjes over gaan en dit niet meedelen aan de klant.Zoals je zegt..offerte aanvaard,voorschot betaald,ramen plaatsen,eindfactuur betalen,en nadien beginnen de problemen.Ik was hier ook nooit op gevallen mochten deze ramen niet zo slecht akoestisch isoleren.En dan begin je te zoeken natuurlijk.Mocht de plaatser zo eerlijk zijn om zijn fout toe te geven en te herstellen,zal het inderdaad extra gaan kosten aangezien veiligheidsglas niet in de offerte is opgenomen.Voor het schuifraam dan weer wel,maar zoals eerder aangehaald,dat is wél in orde,thermisch zowel als akoestisch.

Nog een fijne avond,
Stavio

Terug naar “Gebrekkige Producten”