In 2021 ben ik bij mijn Argenta kantoor gaan informeren voor een brandverzekering . Gezien het om een onvergund huis ging (officieel een stenen constructie op bosgrond), kon de bediende niet meteen een offerte maken, maar moest het formulier eerst naar het hoofdkantoor sturen om dit te laten dubbelchecken. Er moest ook een huisnummer ingevuld worden, terwijl het huis er dus officieel geen heeft. Voor het gemak werd er toen nummer 1 ingevuld.
Een tijdje later kreeg ik volgende mail van de bediende:
Beste
Wij verwijzen naar ons telefonisch onderhoud.
Uw verzekering werd geaccepteerd.
Gelieve het voorstel, het bemiddelingsfiche en de SEPA domiciliëring in bijlage nog ondertekend terug te mailen.
Ondertussen was ik echter niet meer geïnteresseerd. Ik heb die mail dan ook genegeerd en voor mij was het hoofdstuk daarmee afgesloten.
Vorige week zag ik per toeval dat er rond € 200,- van mijn rekening was gegaan voor een domiciliëring voor bovengenoemde brandverzekering. Het bleek dat er ook in 2021 en 2022 al geld was afgeboekt. Ik heb de laatste betaling nog kunnen ongedaan maken en heb meteen een mail naar Argenta gestuurd dat ik nooit iets heb getekend en dat zij het geld moeten terugstorten.
Een aantal dagen later had ik nog steeds geen antwoord en heb dan maar zelf gebeld. De uitleg was dat het om een zogenaamde overeenkomst op afstand ging en dat dit niet getekend hoefde te worden. Mijn akkoord had ik volgens de bediende van het kantoor gegeven door de eerste betaling niet te weigeren. Ik kreeg tevens te horen dat ik maar vaker mijn bankrekening moest checken.
Ik kan niet anders dan met een vrij belazerd gevoel achter te blijven. Ik heb op geen enkel moment een akkoord gegeven, schriftelijk noch mondeling. En gezien in de door hun gestuurde mail duidelijk stond dat ik de documenten nog moest tekenen, ging ik uiteraard ervan uit dat er geen sprake was van een of ander (rechtsgeldig) contract. Trouwens al zeker niet omdat de hele polis voor het huisnummer 1 werd opgemaakt, waar ons huis zich helemaal niet bevindt!
Alvast bedankt aan iedereen die mij hierbij wil helpen! Ik hoop toch ergens dat ik in mijn recht ben en het geld kan terugvorderen.