Mijn zoon heeft zopas te horen gekregen dat zijn IBO-contract vroegtijdig stopgezet wordt.
Reden: heroriëntatie.
De eigenlijke reden zou zijn dat hij de voorbije 4 maand enkele keren gewettigd afwezig was wegens ziekte.
Ook heeft hij in samenspraak met de werkgever 1 week en enkele losse dagen verlof mogen nemen, nu blijkt dat ook een reden te zijn om het contract per direct stop te zetten.
De IBO begeleidster heeft duidelijk van bij aanvang gezegd dat verlof kan mits toestemming van de werkgever.
Dit is ook nooit een probleem geweest tot nu blijkbaar.
Wat ze niet weet is dat de werkgever een hele poos terug al duidelijk gemaakt had aan mijn zoon dat hij niet van plan was om hem na zijn IBO contract aan te nemen. Er werd amper nog energie gestoken in zijn opleiding op de werkvloer en mijn zoon werd alleen nog ingeschakeld om de 'vuile' jobs te doen.
Het is momenteel ook heel stil in het bedrijf (weinig verkoop) en de werkgever heeft grote investeringen gedaan de voorbije zomer.
Ook de zoon van de werkgever is opnieuw gestart in het bedrijf....Alles wordt nu duidelijk: de werkgever heeft misbruik gemaakt van IBO om een goedkope werkkracht in te schakelen tijdens de drukke verhuis deze zomer.
Heb je als IBO het recht om deze beslissing aan te 'vechten'? Kunnen we klacht indienen bij VDAB of een andere instantie?