Onze situatie is ongewoon. Ik wil advies inwinnen daarom.
Situatie:
Jarenlang lat-relatie.
Partner verhuist binnenkort naar mijn provincie.
Hij gaat binnenkort huis huren op zijn naam.
Hij kan effectief beginnen werken in de buurt nieuwe woonst in speciaal bedrijf, maar bedrijf weet nog geen startdatum.
We hebben beiden handicap maar ook ouders met medische problemen en zelf ook medische problemen.
Voor ons is er niets voorzien wettelijk.
Sociale woning: kunnen we niet bij elkaar overnachten paar d aan stuk, plus beiden teveel spaargeld.
Instelling of beschut wonen: zijn we fysiek en mentaal ongeschikt voor omdat we normaal IQ hebben en in ADL kunnen voorzien en geen begeleiding nodig hebben op vlak van relatie. En ook geen behoefte om tussen anderen te moeten samenleven...
Willen we wat privacy, B&B / hotel kost ook al 80/100 enkel voor 1 nacht, of we zijn altijd gebonden bij onze ouders met 0 privacy af te spreken en enkel wanneer het onze families past...
We willen dolgraag toekomst samen, maar soms is het om van te huilen.
Als hij verhuist en hier gaat werken fulltime, ga ik mijn ouders meehelpen overdag, omdat er 1tje van mij zwaar ziek is. Maar omgekeerd ook. Wanneer ik zo'n slechte dag heb fysiek dat er iemand bij me moet blijven, kunnen mijn ouders op me letten. Helaas gaat de gezondheid v mezelf ook snel bergaf. WIllen we iets tijd samen, is het NU de moment, dat zeggen mijn artsen me ook.
Ik woon nog thuis. Mijn ouders zijn bejaard met resem gezondheidsklachten, eentje zeer ernstig. Maar qua uren zal ik door de werkweek enkel mijn partner 's avonds zien.
Maw MIJN domicilie verplaatsen NU omdat ik daar minder tijd ga doorbrengen met hem dan momenteel met m'n ouders, lijkt net tegenovergestelde v dat je domicilie moet verplaatsen in LAT of feitelijk samenwonen, omdat ik meer tijd thuis hier ga doorbrengen dan bij hem in totaal in't begin.
1 van zijn ouders heeft sinds einde deze zomer erge gezondheidsklachten en ligt al een tijd kritiek (nu nog) in ziekenhuis.
Partner wil de eerste maand stel de ouder mag eind dit j naar huis komen, eerst 1 tot 2 maanden door de week meehelpen.
En er zijn voor de familie. Dit kwam onverwacht. De plannen voor de verhuis waren bijna rond toen dit gebeurde en bezorgd ons de kopzorgen omtrent reglementering... Ik vind het ergens knap van hem, maar zover ik heb begrepen laat de wet hier nauwelijks ruimte toe...
Hij zou mij dan in het weekend vanaf vrijdag zien in zijn nieuwe woning en zondag avond naar huis.
Hij zou wel zijn elektriciteit enz en effectief huurcontract ondertekenen en domicilie gaan verplaatsen.
Voor hem is de situatie dubbel belastend. Enerzijds verandering job met zijn handicap en de startdatum ervan nog niet weten, dan de zorg om zijn familie thuis en zijn nakende verhuis.
Omdat mijn partner zeer ver weg woont en owv z'n handicap, kan hij niet iedere dag omdat hij anders 4u/d onderweg is, op en neer gaan naar de nieuwe woning. Hij gaat crashen anders.
Maar normaal komt er een agent controleren of je effectief in de woning woont?
Wij willen echt de boel niet bedotten maar de regelgeving is voor ons verwarrend er is letterlijk niks voorzien voor mensen zoals wij...
Wij weten niet hoe wij dit nu juridisch moeten aanpakken. Kan iemand ons hiervoor afstraffen dat we een eigen leven willen en de families niet willen laten stikken?
Wij kunnen onze ouders toch niet laten stikken? Maar de woning laten schieten kunnen we toch ook niet? Zo'n kans met een goede huisbaas die erg begrip voor ons en onze situatie heeft vinden mijn partner en later ik nooit meer. Plus een betaalbare woning die ook aan mijn fysieke handicap voldoet ook niet tegen dat bedrag.
Het is wel zo owv zijn handicap ook al werkt ie fulltime dat ik toch iets van de huurprijs bijpas omdat onze ouders er niet toe bereid zijn en om mijn partner te helpen, maar ik kan niet anders.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Mijn angst is als partner niet thuis is op moment controle wijkagent, dat ie in de ogen van de wijkagent iets mis doet. Of als ik eens in een weekend daar verblijf in het begin als agent dan langskomt, dat die verkeerde dingen kan denken of concluderen. Omdat ik niet altijd met een koffer voor een weekendje kan sleuren, liet ik soms in zijn ouderlijk huis paar spullen achter zoals pyjama, toiletgrief etc. Maar bij controle wijkagent best niet?
Alsjeblieft jullie advies, ik kan nimmer van de stress We willen graag antwoord hierop