Hypothetisch, dus onder deze categorie geplaatst.
@Admins : ik zit in het laatste stadia van een zaak als deze. Voordat ik 10 keer 100€ ga betalen aan evenveel advocaten voor een intake gesprek had ik graag enige input gehad, vandaar, graag niet te snel afsluiten.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Op een avond rijd je na 1 pils en een mazoutje, in een zone 70 tegen die snelheid, op een donkere weg. Plots zie je dat er enkele meters voor je een grote, dikke electriciteitspaal van de gemeente richting weg valt. Je smijt je stuur naar links en verkrampt. Want plots zie je een klein mensje opduiken welke je aanrijd. Je doet alles wat je kan, maar toch overlijd het kind voor de ambulance ter plekke komt.
Je neemt een advocaat die je afraad om de schuld -deels- door te schuiven op de gemeente, want onderzoek daarvoor kost duizenden euro's door de inzet van experten, je hebt geen rechtsbijstandverzekering voor een geval als dit, je zat dan wel onder de alcohollimiet maar had gedronken en hij/zij laat weten dat een klacht tegen de gemeente voor een extra zaak (nl. publiek recht) zou zorgen die jaren kan aanslepen. Blijkt ook dat de vader van het kind de verantwoordelijke is voor de werken in die gemeente. Je neemt contact op met slachtofferhulp, maar die laten je weten dat je niet slachtoffer maar verdachte/dader bent.
Na die raad neem je de schuld op je met verzachtende omstandigheden, met als gevolg 10 maanden effectieve cel met uitstel van 3 jaar extra, een boete van €2500*8, opvolging justitie van 5 jaar & een schadevergoeding aan de ouders van 50.000€ die niet door de verzekering wordt betaald want je had 2 pils op.
Je raakt je bedrijf kwijt, je spaargeld, je vrouw verlaat je en na je vrijlating geraak je aan lager wal met alle mentale en andere problemen als gevolg. Maar in die periode kom je er ook achter dat benodigde werken aan die paal al een hele tijd niet waren uitgevoerd. Al zal dat misschien moeilijk te bewijzen vallen, want de vader was hiervan heel die tijd op de hoogte. Je moet na de eerste betalingen nog 25.000€ van de schadevergoeding betalen.
Omdat je na die nieuw verkregen info moeilijk doet over de voorwaarden besluit de justitieassistent het dossier over te maken aan de probatie commissie. En die besluit dat je je hult in een slachtofferrol en besluit dan weer het dossier over te maken aan parket. Zij plannen een zitting in om de probatie te herroepen. Hierop overweeg je een pro-deo aan te werven want geen spaargeld meer en tussen 2 jobs.
Wat doe je?
Nogmaals, het is hypothetisch.
Het gaat me dan ook over wat je als mens met enige kennis over het systeem zou doen als je in een vergelijkbare
situatie zou terecht komen. Al is elke zaak uniek en specifiek.
(In mijn geval gaat het om medisch recht, gelukkig zonder doden of fysisch gewonden, maar minstens zo complex)