Ik heb vorig jaar een wagen gekocht, de levertermijn in de bestelbon stond op vorige week. (12 maanden na bestelling)
Ik was toen niet op de hoogte van "essentiële datum" mee te geven en is deze datum dus niet als essentieel opgenomen.
Gedurende dit jaar heb ik meermaals via mails gevraagd of de levertermijn nog ging gerespecteerd worden, en zo is de datum telkens wat doorgeschoven, naar november, naar december, nu naar januari. Dit alles via mail.
Ik heb intussen gevonden dat ik de verkoop kan annuleren als de nieuwe voorgestelde datum niet gerespecteerd is. Maar nu komt de garage af dat die mails geen aangetekend schrijven waren en dus niet gelden. Ze willen dit nu dus wel via aangetekend schrijven doen en 1 extra datum voorstellen (dus de vorige mail communicatie wordt naast hun neer gelegd).
Mijn vragen hierbij:
1/ Heb ik op basis van de mail communicatie recht op ontbinden van het contract?
2/ In de algemene voorwaarden staat enkel notie van "aangepaste nieuwe leveringstermijn in te stellen" => Geen verwijzing naar maximum 25%, zijn zij dan nog steeds verplicht om de nieuwe datum maximum 25% te verlengen? (is dit bij wet vastgelegd?)
3/ Zij hebben mij niet op de hoogte gebracht van laattijdige levering via aangetekend schrijven, aangezien ze de mails "naast hun neer leggen", zijn zij dan al niet meteen in overtreding en mag het contract dan niet opgezegd worden? Ik heb enkel mails omdat ik er zelf naar gevraagd heb, maar dus geen officiële communicatie van hen via (aangetekende) brief?
Alvast bedankt voor de informatie, ik vind her en der wel artikels online (fod economie & gocar), maar geen verwijzing naar wetsartikels waar ik deze informatie terug kan vinden. De ombudsdienst zou mijn vraag ook maar behandelen binnen 90 dagen (te laat..)