Dag allemaal,
Graag had ik wat advies ingewonnen.
De situatie zit als volgt: Mijn grootmoeder is dementerende en er wordt momenteel naar een rusthuis voor haar gezocht. Mijn grootvader wilt nog graag in het huis blijven wonen maar maakt zich zorgen over zijn financiële situatie. In de familie is niemand buiten ik en mijn vriendin geïnteresseerd in het huis, de familie zou ook graag hebben dat het huis in de familie kan blijven indien mogelijk.
Mijn grootvader overweegt de optie van een "gesplitste verkoop" waarbij hij het vruchtgebruik heeft en wij de naakte eigendom bezitten.
Voordeel hiervan is in mijn ogen: dat er geld is zodat mijn grootmoeder zonder zorgen naar een rusthuis kan gaan en hij nog een tijdje in het huis kan wonen + dat wij het huis al kunnen afbetalen.
Nadeel lijkt me dat ik geen recht heb op de verminderde registratierechten van 3 (of misschien zelfs 1% als we uiteindelijk het huis helemaal renoveren en energiezuinig maken). Wij zijn dan verplicht 12% registratierechten te betalen.
Zijn er andere verkoopopties die wij kunnen overwegen die voor alle partijen interessant zijn?
Zijn er nog bepaalde zaken die ik over het hoofd zie?
Graag jullie expertise.
Alvast bedankt.