Beste,
Een van de kinderen van onze buren is dit jaar als 12-jarige in het eerste jaar secundair gestart.
Wij vernemen van de ouders, dat die tijdens een klasactiviteit buiten de school zich onwel voelde en buikpijn kreeg en hierop alleen terug naar de school mocht/moest keren -enkele straten verder.
Ik weet van in mijn tijd in het middelbaar (zelfs in het 2e en 3e graad) dat in dergelijke gevallen, zelfs binnen de schoolmuren steeds een medeleerling werd gevraagd om de leerling met klachten voor de zekerheid te vergezellen naar het secretariaat of naar de wc's, ...
Nog recent werd onze zoon (in het 3e middelbaar op een andere school) ook naar het secretariaat gestuurd voor verzorging, nadat hij gevallen was en mocht zijn maat even meelopen om te helpen.
Dus vraag ik mij af indien er een algemene regel bestaat voor alle scholen omtrent het tijdens de lesuren alleen en zonder medeweten van de ouders over straat laten lopen van minderjarige leerlingen die wegens gezondheidsklachten niet kunnen of willen deelnemen aan buitenactiviteiten of vult elke school dit zelf in?
Daar wij van oordeel zijn dat zulk gedrag vanuit de school en de leerkracht in kwestie onverantwoord en nalatig is, hebben wij geprobeerd om de ouders te overhalen de school hierover aan te spreken. Maar we vragen ons tegelijkertijd ook af of de school en de leerkracht wel degelijk in fout zijn of slecht geoordeeeld hebben?
Graag lezen we meer objectieve en/of juridisch getinte bevindingen hierover.
Alvast bedankt!