Registratierechten 3% - 12%

imhotep
Topic Starter

Registratierechten 3% - 12%

#1 , 19 sep 2023 11:50

Even onze situatie schetsen.

- Getrouwd in scheiding van goederen.
- Hoofdverblijfplaats in België (eigendom Man & Vrouw)
- Buitenverblijf in Frankrijk (eigendom Man & Vrouw)

We zouden onze hoofdverblijfplaats in België willen verkopen en een nieuwe aankopen.

Als ik het correct heb zouden we 12% ipv 3% registratierechten moeten betalen aangezien we nog een eigendom in Frankrijk hebben.

Stel dat we de eigendom in Frankrijk volledig op de vrouw haar naam zetten en de nieuwe eigendom wordt enkel aangekocht door de man.
(In deze er van uitgaande dat iedere echtgenoot 'zijn' deel bezit rekening houdende met de scheiding van goederen)

Dan blijft het voor de man de enige woning dus maar 3% registratie ipv 12%.

Kan er dan wel een lening door man en vrouw afgesloten worden op het pand in België dat enkel eigendom van de man is?

Zie ik nog zaken over het hoofd?

Evi (Odos)
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 19 sep 2023 22:33

Dat een eigendom op zijn of haar naam laten zetten ook niet gratis is. Je betaalt verdeelrecht - beter gekend onder de naam miserietax - van 2,5% op de volledige waarde.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

imhotep
Topic Starter

#3 , 20 sep 2023 13:17

Dat een eigendom op zijn of haar naam laten zetten ook niet gratis is. Je betaalt verdeelrecht - beter gekend onder de naam miserietax - van 2,5% op de volledige waarde.
Dat zou voor het pad in Frankrijk zijn, ook al ga ik uit van een 'normaal' tarief voor de verkoop van de helft van man aan vrouw dan nog blijft het stukken goedkoper om op deze manier te handelen.

Reclame

basejumper

#4 , 21 sep 2023 08:53

Beste

Ik ben niet overtuigd dat dit zonder slag of stoot zal lukken.
Mijns inziens is voor dergelijke operatie ook een goedkeuring van de rechtbank nodig.

https://www.elfri.be/artikel/overdracht ... enwonenden

Als bankier lijkt het me ook weinig waarschijnlijk om een constructie te financieren waarbij :
- het eigen vermogen van 1 partner verrijkt wordt door een lening op echtgenoten
- de bank haar medewerking verleent aan een fiscale constructie om belastingen te ontwijken

Raadpleeg uw notaris
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

imhotep
Topic Starter

#5 , 21 sep 2023 10:25

Als dit in Belgie is zal er in Frankrijk waarschijnlijk een gelijkaardige regel bestaan.

Dat wordt de aankoop van een nieuw pad in België ineens wel een heel stuk duurder.

Terug naar “Kopen”