Vervreemding tijdens voorlopige maatregelen

Sara1990
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vervreemding tijdens voorlopige maatregelen

#1 , 15 sep 2023 05:34

topics samengevoegd - JurecaBE - moderator

Bij dringende en voorlopige maatregelen is er een vervreemdingsverbod opgesteld.
Scheiding is al uitgesproken maar nog niet in de registers bijgeschreven
Tegenpartij krijgt afzonderlijk verblijf in de woning
Er is maar 1 gemeenschappelijke auto. Ik moet tijdelijk op een hele afstand gaan wonen en kinderen hebben week/week regeling.
Kan ik de auto dan wel meenemen?
Er is geen communicatie meer mogelijk met de tegenpartij

Sara1990
Topic Starter

#2 , 15 sep 2023 05:49

topics samengevoegd - JurecaBE - moderator

Dringende en voorlopige maatregelen.
Week om week verblijf voor kinderen van 13 en 15, zij hebben zelf aan de rechter aangegeven slechts 1 weekend op 2 bij hun vader te willen verblijven. Dochter wil nu eigenlijk geen contact meer met haar vader en wil permanent bij mij blijven. Ze is bang van hem.
Moet ik haar telkens dwingen om toch naar haar vader te gaan?
Wissel gebeurt vrijdag na school.
Om alles voor haar te helpen verwerken wil ik graag dat ze gaat praten bij het JAC. Vader is absoluut geen voorstander. Maar ik wil wel hulp voor mijn dochter. Wat nu?

iota

#3 , 15 sep 2023 09:58

Uw dochter kan altijd langs bij het JAC. Zij heeft daarvoor geen toestemming van haar ouders nodig. Ze kan ook terecht bij het CLB van haar school.

Reclame

Franciscus

#4 , 15 sep 2023 12:17

Ik vol @iota.

Is er al een definitief vonnis gezien u spreekt van dringende en voorlopige maatregelen (inzake de kinderen)

Edoch er is wel een vonnis en zolang dat niet gewijzigd is en kinderen minderjarig moet u alle middelen gebruiken om kinderen naar vader te laten gaan.
Bespreek eerst met kinderen en leg hen zeer goed uit wat het belang is van contact met vader
Bespreek dan met vader
Neem desnoods de gesprekken op als u er aan deelneemt.
Het is niet omdat kinderen dat zeggen dat er iets is (pubertijd - dwarsliggen - partij trekken voor één van de ouders allemaal mogelijk).
Lees uiteraard eerst het vonnis een goed door.
Als ouders anders afspreken dan in vonnis maar beiden akkoord zijn is er geen probleem.
Als er tss ouders geen akkoord is ==> vonnis volgen
tenzij er juridische argumenten zijn om het niet te doen ==> terug jeugdkamer familierechtbank.

Kan bemiddeling?

Ik lees nu ook uw tweede topic - als er in het vonnis duidelijk staat van vervreemdingsverbod wil dat zeggen dat u alles maar dan ook alles moet zetten opdat de kinderen bij vader zijn.
Vonnis wordt automatisch overgemaakt door rechter naar burgerlijke stand (moet binnen de twee maand maar is meestal maar enkele dagen nadat vonnis in kracht van gewijsde is gegaan.
Gezien procedure nog niet afgerond en al wat strubbelingen toch heel voorzichtig zijn in het meegaan met idee van kinderen (dochter) niet leer te laten gaan.

Gezien vader blijkbaar niet communiceert ..met een aangetekende brief de situatie uitleggen en zijn mening vragen.
AS best met een Antwoord /Reponse kaart en alles goed bijhouden ..stuur ook een gewone brief en hou ook uw AS die naar uzelf gestuurd is ongeopend bij.

Uiteraard ken ik het concrete dossier niet ...best uw advocaat raadplegen.

Franciscus

#5 , 15 sep 2023 20:33

Grote verbetering : vervreemding slaat op de goederen niet wat gebeurd tussen de partijen ouders of kinderen..
Maar dat veranderd niets aan mijn tekst gezien er een wrijving is met de dochter over omgangsrecht.
Niet vergeten het omgangsrecht is absoluut tenzij door een rechtbank anders beslist is.
Gezag sowieso en plaats kan variëren .

Terug naar “Echtscheiding”