Hallo allemaal,
Lang verhaal, maar ik wil zo volledig mogelijk zijn. Mocht er iets onduidelijk zijn, vraag het gerust.
Wij hebben inmiddels twee weken geleden te horen gekregen dat onze onthaalmama ging sluiten. Zij vertelde vrijdag dat ze nog een week open ging en per 1 september een andere baan ging starten. We werden doorverwezen naar de dienst voor een oplossing.
De dienst, waar wij maandagochtend fysiek langs gingen, geeft aan dat er geen oplossing is. Er zijn geen opvangplekken, ook niet in onze opzegtermijn. De onthaalmama geeft aan dat we een contract hebben met de dienst, en zij niet verplicht is haar opzegtermijn te doen, daarom deed ze dit ook niet. De dienst beaamt dit en zegt niets te kunnen betekenen daarin. Ze beloofden wel ons dinsdag te laten weten of er een noodplek gevonden kon worden.
Dinsdag zijn wij niet teruggebeld, ik heb meerdere keren gebeld, maar 9/10 wordt er niet opgenomen. Pas rond 17:00 werd MIJ gevraagd of ik dat weekend iedereen had afgebeld om een plaats. Nee, ik ging ervan uit dat zij als opvangdienst waar ik een contract mee heb zouden regelen zoals beloofd was. Toen kreeg ik te horen dat er geen oplossing zou komen, dat we pas november 2024 een plaats konden krijgen (zoon start september 2024 op school). Ik heb aan de telefoon huilend aangegeven dat dit betekent dat ik mijn werk kwijt zal raken en of het écht niet mogelijk was al is het maar één dag ergens terecht te kunnen. Ineens belden ze om 18:00 terug: er was een plaats voor 2 dagen gevonden!
We zijn gaan kijken. Dit is een plaats waar ik op een dag 40 minuten extra voor moet reizen (halen+brengen, de verkeerde kant op in verband met mijn werk) en sluit om 17:00. Geen oplossing. Bovendien is er geen buitenruimte (het is een bovenwoning) en werd meteen uitgelegd dat ze de 16 kindjes die in één ruimte zaten niet mee naar buiten konden nemen. Dat voelt voor mij niet goed en voldoet volgens mij ook niet aan de voorwaarden om een vergunning te krijgen, echter hebben ze wel een vergunning blijkt?
Inmiddels, wij wonen aan de grens, hebben wij een plaats gevonden in Nederland voor 2 dagen. Dit kost ons 9,20 per uur. We zijn dus dit schooljaar een 6000 euro meer kwijt aan opvang dan we normaal kwijt zouden geweest zijn voor onze 4 contractueel vastgelegde dagen. Alleen de maand september komen we al met de noodopvang voor twee dagen daar op meer dan 600 euro uit. Daar bovenop kan ik dus maar twee dagen werken in plaats van vier, flinke achteruitgang van inkomst.
In ons contract met de kinderopvangdienst staan opzegmodaliteiten beschreven, hier staat niet tussen dat ze de opvang mogen opzeggen door sluiting van een locatie op initiatief van de onthaalmama zonder opzegtermijn. Enkel wanneer het op initiatief van kind en gezin wordt gesloten. Echter is hier niet aan een opzegtermijn gehouden, wij hebben geen alternatief gekregen in de maand nadat ons mondeling door de onthaalmama is medegedeeld dat ze ging sluiten. Wij hebben ook niets op papier ontvangen dat onze opvang beëindigd wordt zonder alternatief.
Kan iemand mij vertellen welke stappen ik kan ondernemen?
Het 'alternatief' wat mij geboden wordt is als ik de vergunningsvereisten lees voor een kinderopvang niet in orde (geen buitenruimte, wordt mondeling toegegeven ook niet naar buiten te gaan omdat dit te lastig is met zo'n grote groep).
Er is geen opzegtermijn gerespecteerd door zowel onthaalmama als kinderopvangdienst met andere locaties. Hierdoor ben ik gedwongen snel noodopvang in Nederland te voorzien aan een torenhoge prijs.